Helin mango-sitruunahyytelökakku pääsiäispöytään

Paasto päättyy pääsiäisyönä ja silloin herkutellaan! Tässä vinkki pääsiäisen juhlapöytään: mango-sitruunakakku, jonka ohjeen on suunnitellut Oulun seurakuntien emäntä Heli Laitinen.
kakkuohje numerot_L.jpg

Heli on tottunut ruokkimaan suuria määriä herkkusuita, joten jos pääsiäisenä ei kanssasi #samassapöydässä ole ihan 20 syömäriä, voi ohjeen puolittaa ja tehdä pienemmän kakun :)

Tämä kakku on enää vain herkullinen muisto, sillä sen saivat syödäkseen Tuiran seurakunnan vapaaehtoiset, jotka olivat mukana Pyhän Luukkaan kirkon pääsiäisvaelluksessa.

Helin mango-sitruunahyytelökakku

20 hengelle
Jos haluat pienemmän kakun voit puolittaa ohjeen ja käyttää pienempää vuokaa.

Pohja:
15 kpl Digestive-keksejä, murskaa (laita esim vahvaan muovipussiin ja murskaa kaulimella)
50 g voita sulatettuna

Täyte:
4 dl kermaa, vaahdota
400 g maitorahkaa
400 g tuorejuustoa, esim vanilja- tai maustamaton
500 g mangososetta
¾ dl sitruunamehua
2 dl sokeria
2 rkl vaniljasokeria
9 liivatelehteä, kylmää vettä liottamiseen
n. 0,5 dl kiehuvaa vettä

1. Sekoita pohjan aineet ja painele suureen (halk. n. 30 cm) irtopohjavuokaan, jonka pohjalla on leivinpaperi.
2. Laita liivatelehdet kulhoon kylmään veteen.
3. Vaahdota kerma. Lisää tuorejuusto, rahka, mangosose, sokeri, vaniljasokeri ja sitruunamehu, sekoita tasaiseksi sähkövatkaimella.
4. Purista pehmenneistä liivatelehdistä ylimääräinen vesi pois, laita ne takaisin kulhoon ja samalla sekoittaen kaada päälle sen verran kiehuvaa vettä että liivatteet liukenevat tasaiseksi.
5. Sekoita liivate-vesiseokseen pieni määrä täyteseosta. Sekoita sen jälkeen liivateseos täytteen joukkoon huolellisesti.
6. Kaada täyte keksipohjan päälle vuokaan. Laita hyytymään jääkaappiin seuraavaan päivään saakka.
7. Irroita kakku vuuasta ja siirrä varovasti tarjoilulautaselle.
8. Koristele kakku suklaalla: Laita pieneen minigrip-pussiin 1-2 palaa suklaata ja toiseen pussiin valkosuklaata. Sulje pussit huolellisesti ja laita ne lämpimään veteen. Kun suklaa on sulanut tee pussin kulmaan pieni reikä. Piirrä tummalla suklaalla kakun päälle pajun oksia ja valkosuklaalla oksiin pajunkissoja.

Mon Mar 21 11:03:00 EET 2016