Piinaviikko vie pääsiäiseen

Oulun tuomiokirkko avoinna joka päivä, Karjasillan kirkossa lukupassiosarja
kastellin kirkko 3618_L.jpg

Kuva: Kirkon kuvapankki/ Sanna Krook

Palmusunnuntaista alkava hiljainen viikko eli piinaviikko johdattaa kohti pääsiäistä seuraten Jeesuksen elämän viimeisiä vaiheita. Oulun ev.lut. seurakunnissa on monia tapahtumia hiljaisen viikon aikana.

Oulun tuomiokirkko on avoinna hiljaisella viikolla maanantaista torstaihin 21.–24.3. kello 10–19 hiljentymistä ja rukoilemista varten. Kryptassa on mahdollisuus keskusteluun ja kahvitteluun.

”Hiljainen viikko antaa mahdollisuuden kiireen keskellä pysähtymiseen. Kirkkoon voi tulla hiljentymään ja viipymään silloin kun itselle sopii”, vs. kirkkoherra Anna-Mari Heikkinen sanoo.

Tuomiokirkon iltakirkot alkavat kello 19, ja ne välitetään suorina lähetyksinä virtuaalikirkossa (www.virtuaalikirkko.fi).

Kaikissa Oulun ev.lut. seurakunnissa järjestetään hiljaisella viikolla iltakirkkoja, rukoushetkiä, ahtisaarnoja, jumalanpalveluksia ja musiikkihetkiä. Piinaviikko päättyy kiirastorstain messuihin, joiden päätteeksi alttarit riisutaan ja puetaan mustaan. Hiljaisen viikon tilaisuudet alkavat pääsääntöisesti kello 19.

Tarkemmat tiedot kaikista Oulun seurakuntien hiljaisen viikon ja pääsiäisen tapahtumista löytyvät osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/paasiainen

Kärsimystiellä – lukupassiosarja Karjasillan kirkossa

Karjasillan kirkon iltakirkot toteutetaan lukupassiosarjana maanantaista keskiviikkoon 21.–23.3. kello 19. Kärsimystiellä-sarjassa kutsutaan hiljentymään ja rukoilemaan sekä pysähtymään siihen, mistä kristinuskon keskeiset tapahtumat kertovat.

Lukupassioissa pappi ja seurakuntalaiset lukevat Jeesuksen maallisen elämän viimeisistä tapahtumista Matteuksen, Markuksen ja Luukkaan evankeliumeista. Lukutapa on yksinkertainen ja koruton. Evankeliumitekstien välissä lauletaan Jeesuksen kärsimystiehen liittyviä virsiä ilman säestystä.

”Toteutustapa on karu. Mutta piinaviikon evankeliumitekstit ja virret yksinkertaisimmassa mahdollisessa muodossa kuultuna ovat järisyttävä yhdistelmä. Koen, että juuri näin nämä hiljaisen viikon iltakirkot on tänä aikana toteutettava”, pohtii Karjasillan seurakunnan kanttori Juha Soranta.

Lisätietoja:

Vs. kirkkoherra Anna-Mari Heikkinen, Oulun tuomiokirkkoseurakunta, anna-mari.heikkinen@evl.fi, 040 575 2718

Kanttori Juha Soranta, Karjasillan seurakunta, juha.soranta@evl.fi, 050 406 7286

www.oulunseurakunnat.fi/paasiainen

Wed Mar 16 11:01:41 EET 2016