Pohjois-Pohjanmaan kanttoreilla 70-vuotisjuhlakonsertti

Pohjois-Pohjanmaan kanttorit juhlivat 70 vuotta täyttävää yhdistystään pitämällä juhlakonsertin verkkotapahtumana sunnuntaina 22.11.2020 kello 18.

Kanttorikuoro Oslon tuomiokirkossa.

Kanttorikuoro Oslon tuomiokirkossa 2017. Kuva Liisamaria Oikarainen.

Konsertti lähetetään virtuaalikirkon (www.virtuaalikirkko.fi) kautta Oulun tuomiokirkosta. Koronatilanteen takia konserttiin ei voi ottaa yleisöä.

Konsertin ohjelma on monipuolinen kattaus kirkkomusiikkia. Kanttorikuoroa johtaa Tommi Hekkala, yksinlaulua esittää Soile Isokoski pianistina on Raakel Pöyhtäri. Urkureina ovat Ismo Hintsala ja Lauri-Kalle Kallunki. Juhlapuheen pitää Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo ja puheenvuorot käyttävät Suomen Kanttori-urkuriliiton pj. Minna Raassina ja juhlivan yhdistyksen pj. Hannu Niemelä.

Pohjois-Pohjanmaan Kanttori-urkuriyhdistyksen alue kattaa Oulun tuomiorovastikunnan sekä Koillismaan ja Limingan rovastikunnat. Toiminnassa on mukana myös muutamia kanttoreita Kainuusta.

Kanttorit kokoontuvat vuosittain kaksi kertaa alueensa seurakunnissa ammatillisten asioiden ja erityisesti yhteisen musiikin tekemisen merkeissä. Kanttorien yhteistyön hedelmänä on syntynyt mm. neljä äänitettä ja lisäksi on tehty useita opintomatkoja ulkomaille.

Puheenjohtaja Hannu Niemelän mielestä tärkeintä kanttorien kokoontumisissa on kollegiaalisuus, jossa voidaan jakaa työn iloja ja huolia. Myös yhteinen musiikin tekeminen kanttorikuorossa on keskeisellä sijalla.

Pohjois-Pohjanmaan Kanttori-urkuriyhdistys rekisteröitiin Oulussa 27.11.1950. Yhdistyksessä on nykyään noin 40 jäsentä.

Lisätietoja: Hannu Niemelä
KU-yhd:n pj. Vastaava kanttori, dir. mus. Haukiputaan seurakunta