Utopistisia mielenmaisemia ja mystisiä muotokuvia Utopian Reverie -taidenäyttelyssä – avajaisissa 13.11. esiintyy Petrus Schroderus

Petriina Kiiskisen taidenäyttely, utopistista unelmaa tarkoittava Utopian Reverie, on kokoelma utopistisia mielenmaisemia ja mystisiä muotokuvia öljy- ja akryyliväreillä toteutettuna.

Kolme maalausta seinällä, joista reunimmaiset näkyvät vain osittain. Keskellä on maalaus, jossa on naisen k...

Kuva: Petriina Kiiskinen.

Näyttelyn avajaiset järjestetään perjantaina 13.11. kello 18 Keskustan seurakuntatalon ala-aulassa. Avajaisissa esiintyy oopperatenori, vanhempi konstaapeli Petrus Schroderus. Näyttely on esillä 13.11.–4.12. Keskustan seurakuntatalossa (Isokatu 17) maanantaista perjantaihin kello 9–16 sekä tapahtumien aikana.

Vaikutteita unelmista ja ulkomailta

Vaikutteita teoksiin Petriina Kiiskinen on saanut arkipäiväisistä unelmistaan ja ulkomaanmatkoiltaan. Oman kutsumuksen toteuttaminen on vahvasti läsnä 21-vuotiaan taiteilijan kädenjäljessä ja ilmaisussa. Teokset ovat valmistuneet vuosina 2017–2020.

Kiiskiselle on kunnia saada pitää näyttely juuri seurakunnan tiloissa, sillä hän ollut seurakunnan toiminnassa mukana lapsesta asti.

”Tuomiokirkkoseurakunta tuli tutuksi rippikoulun, kesätöiden sekä isostoiminnan myötä. Olen saanut seurakunnalta paljon: mahdollisuuden hienoihin kokemuksiin ja ihmisiin tutustumiseen, mutta etenkin paikan, jossa voin kokea oloni turvalliseksi. Haluan taiteeni kautta tuoda oman korteni kekoon seurakuntatalon viihtyvyyden parantamiseksi”, Kiiskinen kuvailee.

Tuomiokirkkoseurakunnan nuorisotyönohjaaja Mono Kuoppala iloitsee mahdollisuudesta tukea nuoria.

”Haluamme antaa mahdollisuuksia nuorille päästä ilmaisemaan itseään ja kertomaan myös taiteen keinoin siitä, mikä heille on elämässä tärkeää”.

Utopian Reverie on Petriina Kiiskisen (s. 1999) ensimmäinen yksityisnäyttely. Oululainen Kiiskinen ajautui kuvataiteen pariin jo pienenä. Maalausharrastus alkoi kuitenkin ikään kuin vahingossa: lukiossa yrittäjyyskurssilla lasia maalatessa hän päätti kokeilla maalata muutakin. Pian alkoi eri tekniikoiden kokeileminen ja isompien töiden tekeminen jopa seinämaalauksiin asti. Tällä hetkellä Kiiskinen opiskelee Limingan Taidekoulussa kuvataidelinjalla.

2020-11-09 08:19:23.0