Asunnottomien yössä la 17.10. asumis- ja velkaneuvontaa

Lähikuva käsistä, jotka pitelevät asunnon avaimia.

Asunnottomien yö järjestetään Oulussa lauantaina 17.10. Kyseessä on vuosittainen tapahtuma, jota vietetään eri puolilla Suomea YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivä.

Asunnottomien yön valtakunnallisena teemana on tänä vuonna ”Oma koti hurjan kallis”. Tapahtumissa halutaan nostaa esille asumiseen ja velkaantumiseen liittyviä asioita sekä sitä, minkälaista apua näihin on saatavilla.

Oulun tuomiokirkkoseurakunnan diakoniatyö on mukana tapahtumassa ja tarjoaa voileipää ja kahvia keskustan seurakuntatalon monitoimisalissa kello 17 lähtien (Isokatu 17). Samalla voi halutessaan saada asumis- ja velkaneuvontaa sekä ohjeita velkautumiskierteen pysäyttämiseen.

Oulun tuomiokirkkoseurakunnan diakoniatyöntekijä Riku-Matti Järvi kertoo, että 1990-luvun laman jälkeen velkaneuvonta jäi osaksi diakoniatyötä, eikä työ tämän osalta näytä loppuvan.

”Moni on paniikkitilanteessa ja mielessä on vain se, miten paljon velkaa on kertynyt, ja että ulosotto on tulossa. Diakoniatyöntekijät auttavat jäsentämään, mitä pystyy realisoimaan ja mitä sopimaan pankin kanssa.”

”Diakoniatyöntekijät osaavat näyttää, mihin suuntaan pitää lähteä. Se on meidän tehtävämme: ohjaamme ihmistä oikealle polulle”.

Yhteys seurakunnan diakoniatyöntekijään

Asunnottomien yön tapahtuman lisäksi Oulun ev. lut. seurakuntien diakoniatyöntekijät tarjoavat velkaneuvontaa ja opastusta taloudellisissa asioissa myös muina aikoina. Lisätietoa ja tarkemmat yhteystiedot löytyvät Oulun seurakuntien verkkosivuilta Apua ja tukea -osiosta osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/apua-ja-tukea/tyontekija-tavattavissa

Kaikki Oulussa järjestettävät asunnottomien yön tapahtumat löytyvät Oulun seurakuntien verkkosivuilta osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/tapahtumat/2020-10-17/asunnottomien-yo-aiheena-tana-vuonna-oma-koti-hurjan-kallis.

Oulussa Asunnottomien yön järjestää Oulun kaupungissa toimiva päihdetyön verkosto, johon kuuluvat Oulun kaupunki (päihdeasumispalvelut, avopäihdepalvelut), A-klinikkasäätiön Katuklinikka-hanke, Nuorten ystävien Verto-hanke, Ehyt Ry, Oulun A-Kilta ry, A-kiltojen liitto, Oulun ev.lut seurakunnat ja Tuomiokirkkoseurakunta, Suojatupa ry, Kriminaalihuollon tukisäätiö, Vuolle Setlementti ja Via Vis väkivaltatyö, Takuusäätiö, Oulun seudun nuorisoasuntoyhdistys, Nuorten Ystävät avopalvelut ja SPR Oulun piiri.

Wed Oct 14 14:05:00 EEST 2020