Uusi taideteos Oulun tuomiokirkkoon

”Taivaanranta – Divine Horizon” teoksen on maalannut oululainen, Ylikiimingissä asuva taidemaalari Sampo Kaikkonen. Taideteoksen julkaisujuhlaa vietetään lauantaina 26.9. kello 17.00 Oulun tuomiokirkossa.

Oulun tuomiokirkon kirkkosali

Taideteoksen julkaisujuhlaa vietetään lauantaina 26.9. kello 17.00 Oulun tuomiokirkossa. Tilaisuudessa kuullaan taiteilija Sampo Kaikkosen ja tuomiorovasti Satu Saarisen puheenvuorot ja luvassa on myös musiikkia mezzosopraano Virpi Räisäsen esittämänä. Mukaan pääsee myös verkon välityksellä osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

”Väkimäärä kirkossa on tämän hetken rajoitusten mukainen 240 henkeä, mutta jos et mahdu sisään itse julkistushetkeen, kirkko on auki koko illan ja taulua voi käydä katsomassa illan mittaan, turvavälit säilyttäen. Illan aikana kirkossa soi musiikki. Kirkko on avoinna kello 20 saakka”, kertoo kirkkoherra Satu Saarinen.

Teos sijoittuu Linnankadun puoleiselle seinälle, kirkon kuoriosaan, Johannes Messeniuksen muotokuvan ja alttarin välimaastoon. Kuoriosa on luonteva paikka taideteokselle, sillä se on paikka, johon saavutaan hiljentymään kirkon ollessa avoinna. Kuoriosaan kokoontuvat myös ehtoolliselle tulevat ihmiset.

Taidehankinta tuli ajankohtaiseksi, kun Oulun tuomiokirkkoseurakunnassa tehtiin toimitiloja koskeva tarveselvitys vuonna 2018. Sen yhteydessä nousi esiin kirkkotilan, erityisesti kuoriosan kehittäminen monikäyttöiseksi ja nykyihmistä puhuttelevaksi tilaksi.

Teos herättää pohtimaan elämän suuntaa

Kirkon kuorin ja alttarin taideteokset muodostavat yhdessä ihmisen elämän suuntaa ja päämäärää kuvaavan kokonaisuuden. Sakastin oven päällä sijaitseva Messeniuksen muotokuva on Oulun tuomiokirkon tunnetuin nähtävyys. Siinä ovat esillä elämän ja kuoleman teemat 1600-luvulle tyypillisellä tavalla. Messeniuksen muotokuva keskustelee uuden teoksen kanssa paitsi tyylillisesti myös sisällöllisesti.

”Maalauksessa Messenius osoittaa sormellaan alaspäin, ele muistuttaa meitä kuolemasta. Aihetta korostaa lisäksi ajalle tyypillinen vanitas-pääkallo. Uuden teokseni teema ja aihe liittyvät lähdön hetkeen, jolloin ruumiillinen muuttuu henkiseksi, ja kaikki maallinen saavutettu materia ja maailman paino jäävät taakse.

Taivaanranta -teos herättää symboliikan kautta ajattelemaan missä oikeastaan kulkee elämän ja kuoleman raja ja millaisina täältä lähdemme. Kaikki me synnymme ja vääjäämättä myös kuolemme. Näiden hetkien väliin jäävän ajan voimme käyttää kukin tavallamme, mutta merkityksellistä on pyrkimys hyvään. Teemaan liittyvä teosjatkumo täydellistyy R.W. Ekmanin maalaamassa Kristuksen kirkastumista kuvaavassa alttaritaulussa”, kuvataiteilija Sampo Kaikkonen luonnehtii.

Julkaistu 21.9.2020

Kuva: Matti Häkkinen

Lisää taiteilija Sampo Kaikkosen ajatuksia videolla:

2020-09-21 10:22:00.0