Vähävaraisten ateriat jatkuvat Oulun seurakunnissa

Oulun ev.lut. seurakunnat tarjoavat työttömille ja vähävaraisille aamupaloja ja aterioita jälleen tänä syksynä.

Tarjottimella ruoka-annos

Kuva: Sanna Krook

Ruokailuja tai ateriajakoa järjestetään kaikissa Oulun seurakunnissa. Aamupuuro tai ateria on ilmainen tai hyvin edullinen.

Vähävaraisille suunnatut ateriat keräävät kaikissa seurakunnissa paljon kävijöitä. Aterioiden on tarkoitus olla matalan kynnyksen kohtaamispaikka, jossa voi aterioinnin lisäksi vaihtaa ajatuksia ja tavata ihmisiä.  Ruokailuissa kävijöillä on myös mahdollisuus keskustella diakoniatyöntekijän kanssa tai varata vaikka aika diakonian palveluihin.

Ruokailuissa huomioidaan koronavirustilanteeseen liittyvät turvallisuusohjeet.

Tuiran seurakunnan alueella ateriajakoa

Tänä syksynä on Tuiran seurakunnan alueella siirrytty ruokailujen sijaan ateriajakoihin. Ruokailija saa mukaansa lämpimän ruuan rasiassa.

”Koronatilanteen vuoksi emme voi taata turvallista tilaa kaikille, koska meillä käy todella paljon asiakkaita aterioilla. Turvaväleistä pitää kuitenkin pitää kiinni. Nyt on hyvä aika kokeilla jotain muuta”, kertoo Tuiran seurakunnan diakoniatyöntekijä Sami Riipinen.

Ateriajako kiertää torstaisin eri paikoissa: Tuiran kirkolla (1.10. ja 5.11.), Pyhän Tuomaan kirkolla (10.9., 8.10. ja 12.11.), Pyhän Luukkaan kappelilla (17.9., 15.10. ja 19.11.) ja Palokan seurakuntakodilla (24.9., 29.10 ja 26.11.). Ruokaa jaetaan kello 12-12.30 tai niin kauan kuin aterioita riittää.

Ruoka-avun tarve on ollut aiemminkin suuri, mutta Riipisen mukaan kysyntä on jopa hieman kasvanut viime aikoina.

Tiedot vähävaraisten ruokailuista löytyvät Oulun seurakuntien verkkosivuilta osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/tyottomat-ja-vahavaraiset.

Mon Sep 07 13:48:49 EEST 2020