Kristilliseen rukoushetkeen ovat tervetulleita eri uskontokuntiin kuuluvat

”Kutsumme on avoin kaikille. Jumalan edessä kaikki ihmiset ovat tasavertaisia. Jos osallistuminen rukouksiin tai lauluun tuntuu hankalalta, rukoushetkessä saa olla vain hiljaa.”
Sanginsuunseurakuntakoti_M.jpg

Sanginsuun seurakuntakodissa (Sanginsuuntie 59), Oulun Madekoskella alkaa uudenlainen kristillinen rukoushetki keskiviikkona 24.2. kello 18. keskiviikkoisin kello 18.

Oulun seurakuntien kansainvälisen työn pastorin Àrpàd Kovàcsin mukaan Ouluun on kaivattu rukoushetkeä, johon hiljentymistä kaipaava voi osallistua riippumatta omasta uskonnollisesta taustayhteisöstään. Rukoushetki on kristillinen, mutta tilaisuuteen ovat tervetulleita myös eri uskontokuntiin kuuluvat, siis esimerkiksi muslimit.

”Kutsumme on avoin kaikille. Jumalan edessä kaikki ihmiset ovat tasavertaisia. Jos osallistuminen rukouksiin tai lauluun tuntuu hankalalta, rukoushetkessä saa olla vain hiljaa”, Kovàcs kertoo. ”Kansainvälisessä työssä on periaatteena se, että tarjoamme perinteistä luterilaista kristillisyyttä peilinä, jonka kautta voi tarkastella omaa uskonnollisuutta tai uskonnottomuutta.”

Tilaisuudet kestävät noin 20 minuuttia, ja niiden sisältö ja toteutustapa voivat vaihdella viikottain. Rukoushetki voi olla perinteinen iltavesper, jolloin se sisältää rukousta, virsiä, Raamatun lukua ja hiljaista mietiskelyä, toisella kerralla pääosassa voi olla hiljentyminen tai musiikki. Rukoushetki toimitetaan suomen kielellä, mutta rukoushetkessä käytetään myös esimerkiksi englantia tai arabiaa. Rukoushetki pidetään viikottain.

Oulujoen kirkkoherra Satu Saarinen kertoo, että Sanginsuun seurakuntakotia lähellä olevasta Vallinkorvan hätämajoitusyksiköstä on totuttu tulemaan seurakunnan tilaan. Esimerkiksi joululaulutilaisuudessa  oli kymmenittäin väkeä majoitusyksiköstä.

”Toivon, että jokainen, niin turvapaikkaa etsivä kuin jo oman kodin turvassa asuva, voisi kokea  näissä rukoushetkissä rauhaa, lepoa ja yhteyttä toisiin ihmisiin ja Jumalaan. Tarjoillemme myös  teetä, sillä seurustelun sakramentti on tärkeää”, Saarinen sanoo.

Julkaistu 18.2.2016

Kuva: Essi Tiittanen