Hääpukuja eri vuosikymmeniltä esillä Kiimingissä

Näyttelypuvun voi lainata vihkihetkeen 6.6.

Miehen ja naisen hääpuvut

Kiimingin seurakuntakeskuksen (Kirkonniementie 6) aulassa on esillä hääpukuja eri vuosikymmeniltä. Puvut ovat esillä siten, että niitä voi katsella ulkopuolelta esimerkiksi iltakävelyllä. Näyttely on esillä 31.7.2020 saakka.

”Hääpukunäyttelyllä haluamme korostaa avioliiton ja perheen merkitystä”, kertoo Kiimingin seurakunnan kirkkoherra Pauli Niemelä.

Näyttelyn on suunnitellut vaatturi Eija Keränen. Hän kerännyt puvut ystäviltä ja asiakkailta. Morsiamien pukuja on 10. Lisäksi on esillä yksi miesten juhlapuku 1930-luvulta. Pukuja on esillä 1930-luvulta 2000-luvulle. Puvut ovat pääosin alkuperäisiä, mutta osaan pukuja Keränen on tehnyt hunnut, koska ne ovat matkan varrella hävinneet.

Keräsen mukaan vanhoissa puvuissa mallit ovat yksinkertaisempia. ”Puvut ovat istuvia, linjat kauniita ja tietenkin laatu on hyvä. Materiaalit ovat edelleen hyviä ja sopisivat käyttöön vielä tänäänkin.”

Idea näyttelyyn syntyi, kun Keränen valmisti äitinsä morsiuspuvun uudelleen nykypäivään. Keräsen vanhemmat juhlivat tuolloin 50-vuotishääpäiväänsä. Näyttelyssä on esillä Keräsen äidin hääpuku vuodelta 1951.

Lisäksi näyttely juhlistaa Keräsen ja hänen puolisonsa yhteistä taivalta. ”Tutustuimme ja rakastuimme ollessamme 17-vuotiaita, ja nyt olemme olleet naimisissa 45 vuotta.”

Eija Keränen on toiminut vaatturina ja ompelijana noin 40 vuotta. Hän on myös opettanut ja neuvonut ompelemista sekä pitänyt useita pukunäyttelyitä.

Hääpuku lainaksi vihkihetkeen

Hääpukunäyttelystä on mahdollisuus lainata hääpuku Kiimingin kirkossa 6.6. kello 14-16 vietettävään vihkihetkeen.

Vihkihetkeen voi tulla ilman ennakkoilmoittautumista. Mukaan tarvitaan esteettömyystodistus, joka on hankittu viimeistään seitsemän vuorokautta aikaisemmin jommankumman vihittävän kotiseurakunnasta.

2020-05-04 12:03:12.0