Syksyn päiväkerhoihin ilmoittaudutaan ensi syksyksi normaaliin tapaan

Oulun ev.-lut. seurakuntien ensi syksyn päiväkerho- ja pikkukouluryhmiin ilmoittautuminen on käynnissä 30.4 asti. Päiväkerhoja järjestetään kaikissa Oulun seurakunnissa Oulun tuomiokirkkoseurakuntaa lukuun ottamatta. Pikkukoulut järjestetään Kiimingin seurakunnassa ja niiden yhteydessä hyödynnetään Oulun kaupungin palveluseteliä.

Reppuja kerhon lounastauolla

Kuva: Sanna Krook/Kirkon Kuvapankki. Syksyn päiväkerhot alkavat näillä näkymin viikolla 33.

Päiväkerhot ovat maksuttomia ja avoimia kaikille yli 3-vuotiaille lapsille. Kirkon varhaiskasvatuksessa noudatetaan yleistä varhaiskasvatussuunnitelmaa (Vasu). Ryhmien ohjaajina toimivat koulutetut lastenohjaajat. Tarkemmat tiedot ryhmistä ja niihin ilmoittautuminen löytyy osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/paivakerho.

Tällä hetkellä suunnitelmana on, että päiväkerho- ja pikkukoulutoiminta aloitetaan syksyllä viikolla 33, ja perheryhmät viikolla 34.

Seurakuntien varhaiskasvatus toimii nyt verkossa

Oulun seurakunnissa on pyritty suuntaaman varhaiskasvatuksen ja perhetyön toimintaa uudella tavalla. Muun muassa Kiimingin seurakunnassa on poikkeustilan aikana tarjottu lapsiperheille erilaisia aktiviteetteja, vaikka koronatilanne muutti nopeasti työnteon tavat erilaisiksi.

“Alkutilanteessa jouduimme vaihtamaan työotteen lennosta läsnä olevasta työstä etätyöskentelyyn. Lähdimme tuottamaan materiaalia nettiin ja someen”, kertoo seurakunnan varhaiskasvatuksen tiimiesimies Anne Schönberg.

“Loimme uuden Instagram-tilin ja teemme Facebookiin uutta vuorovaikutteista sisältöä perheille. Olemme myös yhteyksissä päiväkerholaisten perheisiin Whatsapp-ryhmien kautta, ja jaamme sitä kautta heille materiaalia, kuten videoita, virsiä, loruja ja hartauksia iloksi ja tekemiseksi. Oman Youtube-kanavamme kautta taas striimaamme esimerkiksi suoria sisältöjä. Netti ja sometoimintojen lisäksi olemme koonneet ja lähettäneet kirjeitä lapsille, joihin on laitettu askarteluvinkkejä materiaaleineen ja kristillistä sisältöä”, Schönberg kuvailee.

Kiimingin seurakunnan varhaiskasvatustyö on myös tehnyt sisältöjä Oulun seurakuntien yhteiselle lapsiperheille suunnatulle Pikkukirkkonen Youtube-kanavalle. Linkki avautuu uudessa välilehdessäJokainen seurakunta tekee kanavalle sisältöä vuorollaan. Joka arkipäivä kello 10 lähetettävän Pikkukirkkosen videot julkaistaan osoitteessa www.youtube.com/kirkko_oulussa.

Schönberg kertoo, että poikkeustilanteesta huolimatta syksyä kohti edetään Kiimingissä toistaiseksi normaaliin tapaan.

Julkaistu 15.4.2020

2020-04-15 14:02:00.0