Hyvä seurakuntalainen!

Kirkkoherrojen pääsiäistervehdys

Elämme poikkeuksellista aikaa. Koronaviruksen takia suurin osa Oulun seurakuntien toiminnoista on peruttu tai siirretty. Jumalanpalveluksiin ja hartauksiin voit osallistua radion, television, sosiaalisen median, nettiradion tai virtuaalikirkon kautta. Kirkolliset toimitukset ovat mahdollisia, kun otetaan huomioon asetetut henkilömäärärajoitukset. Kirkkoherranvirastot palvelevat puhelimen ja sähköpostin kautta. Seurakuntien diakoniatyö toimii poikkeuksellisista oloista huolimatta.

Vallitseva tilanne hämmentää ja jopa pelottaa meitä kaikkia. Olemme huolissamme läheisistämme ja tulevaisuudesta. Joudumme olemaan fyysisesti etäämmällä toisistamme. Tällaisella hetkellä on hyvä muistaa, että ystävä tai sukulainen on todennäköisesti vain puhelinsoiton päässä. Ehkä hän odottaa yhteydenottoa. Seurakunnan työntekijä on myös helposti tavoitettavissa puhelimella.

Kaiken keskellä olemme Jumalan silmien edessä. Jumala tuntee ahdistuksemme, hän ei hylkää meitä. Hän kuulee rukouksemme ja huokauksemme. Näinä viikkoina kuljemme kohti pääsiäistä. Näemme Jeesuksessa, miten Jumala kokee inhimillisen ahdistuksen ja kivun sekä miten hän Jeesuksessa uhrautuu meidän puolestamme. Pääsiäisaamun valo kajastaa kaiken takaa. Epäjärjestyksellä, epätoivolla tai pahalla ei ole viimeistä sanaa tässä maailmassa tai meidän elämässämme. Kristuksen ylösnousemuksen kautta kaikki se on voitettu. Me olemme rakastavan Jumalan käsissä!

Siunattua pääsiäisen odotusta!

Niilo Pesonen, Tuiran seurakunta, yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja