Oulun kirkoissa aloitetaan virtuaalisten iltakonserttien sarja

Oulun ev.lut. seurakunnat aloittavat 26. maaliskuuta iltakonserttien sarjan virtuaalikirkossa. Konsertit lähetetään Oulun ev.lut. seurakuntien tiloista ilman yleisöä. Konsertit kuvataan HD-tasoisena, joten luvassa on laadukkaasti lähetettyä musiikkia verkossa. Konsertit ovat enintään tunnin mittaisia.

Kuvassa Miikka Lehtoaho

Oululainen muusikko, säveltäjä ja urkuri Miikka Lehtoaho esiintyy 8.4. Pyhän Tuomaan kirkosta lähetettävässä konsertissa. (Kuva: Kimmo Pihlajamaa)

”Konserttisarja on reagointi tähän poikkeustilanteeseen. Ohjelmistossa huomioidaan kirkkovuoden tuleva juhla-aika, ristin ja ylösnousemuksen pääsiäinen. Jos tämä poikkeustilanne jatkuu, niin ajattelen, että konsertit myös jatkuvat toukokuussa”, kertoo rovastikuntakanttori Hannu Niemelä.

Konserttien sarja alkaa torstai-iltana 26.3. kello 19.00, jolloin Oulun tuomiokirkossa esiintyvät Lauri-Kalle Kallunki, Irina Niskala sekä Henna-Mari Sivula. Ohjelmassa on valoisaa ja toiveikasta musiikkia uruilla ja pianolla. Lisäksi Henna-Mari Sivula ja Lauri-Kalle Kallunki esittävät soololauluja pianon ja urkujen säestyksellä. Konsertissa on luvassa leppoisaa tunnelmaa ja mukana on tuttuja sekä harvemmin kuultuja lauluja.

Konserttisarjan seuraavat konsertit pidetään keskiviikkoiltaisin alkaen kello 19.00. Toinen konsertti lähetetään 1.4. Oulujoen kirkosta, jolloin kuullaan Arttu Nevalan pianokonsertti. Nevala opiskelee tällä hetkellä Oulun konservatoriossa Eeva Havulehdon johdolla. Hän on ollut myös Nuorten pianoakatemiassa vuodet 2015-2020. Illan ohjelmassa on Jukka Nykäsen pianosovituksia, Nevalan omaa tuotantoa sekä romantiikan ja kansallisromantiikan musiikkia esimerkiksi Sibeliukselta, Tsaikovskilta, Skrjabinilta ja Chopinilta.

Hiljaisen viikon keskiviikkona 8.4. esiintyy virtuaalikikirkon kautta Pyhän Tuomaan kirkosta oululainen muusikko, säveltäjä ja urkuri Miikka Lehtoaho. Ohjelmassa mm. otteita J.S.Bachin passioista instrumentaaliversioina. Luvassa on improvisaatioita ja urkumusiikkia kärsimysajan teemoista jazz- ja folk-henkisinä. Lehtoaho esiintyy konsertissa laulaen ja pianoa soittaen.

Konserttisarjan neljäs virtuaalikonsertti tulee 15.4. Karjasillan kirkosta. jossa esiintyy oululainen pianisti Tuomas Hallikainen ja Cantio Laudis -ensemble.  Ohjelmassa on muun muassa J.S. Bachin pääsiäiskoraaleita, osia Antti Heikkilän säveltämästä Niilo Rauhalan sanoittamasta Pietari-oratoriosta sekä Chopinin pianomusiikkia. Pianisti Tuomas Hallikainen on ammattimuusikko ja opiskelee parhaillaan Oulun ammattikorkeakoulussa klassisista pianonsoittoa ja laulua. Cantio Laudis -kuoro (lat. kiitoksen laulu) on perustettu vuonna 2006 ja virtuaalikonsertissa 50-henkisestä kuorosta on paikalla vain osa. Kuorolta on juuri ilmestynyt toinen omakustanneäänite Rukous.

Huhtikuun 22. päivän konserttiin on vaihtunut esiintyjä pianisti Eeva Havulehdon sijaan. Suurten tunteiden sello -konsertissa esiintyvät sellisti Riina Salminen ja pianisti Sanna Smolander. Haukiputaan seurakuntakeskuksesta lähetettävässä konsertissa kuullaan Beethovenin ja F. Poulencin kappaleita sellolla ja pianolla soitettuna.

Huhtikuun viimeinen konsertti lähetetään 29.4. Oulunsalon kirkosta, jossa musisoi lauluyhtye, jossa ovat mukana Hanna VapaavuoriAino PuutioJaakko Rahko ja Joonas Vapaavuori. Illan aikana kuullaan virsiä ja hengellisiä lauluja kevyellä säväyksellä.

Sarjan viimeisessä konsertissa, joka lähetetään Kiimingin seurakuntakeskuksesta 6.5., esiintyvät tenori Tuomo Rahko ja bassobaritoni Jarkko Metsänheimo. Uruissa on Elias Niemelä.  Illan aikana kuullaan tulevaisuudentoivoa luovaa, romantiikan ajan urkumusiikkia. Ohjelmistossa on esimerkiksi Merikannon Fantasia ja koraali ”Oi, Herra, siunaa Suomen kansaa”.

Julkaistu 24.3.2020.

Muokattu 27.3.2020 Karjasillan kirkon konsertissa 8.4. alkuperäisen urkutaiteilija Markus Warghin sijaan konsertissa soittaa Miikka Lehtoaho.

Muokattu 30.3.2020 poistettu sana sekakuoro Cantio Laudis -ensemblen esittelystä.

Päivitetty 6.4.2020 Eeva Havulehdon tilalle 22.4. konserttiin esiintyjät Riina Salminen ja Sanna Smolander.

Tue Mar 24 16:38:00 EET 2020