Oulun seurakuntayhtymän seurakunnat peruvat tapahtumia

Oulun seurakuntayhtymän seurakunnat peruvat tapahtumiaan toukokuun loppuun asti varotoimena koronaviruksen leviämisen vuoksi. Seurakunnat etsivät uusia mahdollisuuksia seurakuntalaisten tukemiseen. Seurakunnissa seurataan tiiviisti viranomaisten ohjeita.

Oulun tuomiokirkon torni

Oulun seurakunnat ovat päättäneet luopua sellaisista seurakunnan kokoontumisista, jotka eivät ole välttämättömiä lakisääteisten tehtävien hoitamisen kannalta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että seurakunnissa toteutetaan vain jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset. Linjaus on tehty THL:n, Kirkkohallituksen ja Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin ohjeiden perusteella.

Kirkollisten toimitusten toteutuminen turvataan ja Oulun seurakuntayhtymän seurakuntien jumalanpalvelukset järjestetään pääsääntöisesti sanajumalanpalveluksina, joissa ei ole ehtoollista. Myös laitoshartaudet on peruttu, ellei niitä voida lähettää virtuaalisesti. Jumalanpalveluksia voi seurata osoitteissa www.virtuaalikirkko.fi ja www.oulunseurakunnat.fi/verkkokirkko.

THL:n suosituksiin pohjautuen rippikoulut, kerhot, musiikkiryhmien harjoitukset ja muu pienryhmätoiminta perutaan toukokuun loppuun saakka. Myös matkat, retket ja leirit perutaan toistaiseksi.

Lähitulevaisuuden konfirmaatiomessut pidetään suunnitellusti, mutta vain terveenä olevat lähisukulaiset voivat osallistua konfirmaatiomessuun. Riskiryhmään kuuluvien ihmisten osallistuminen konfirmaatiomessuihin ei ole suotavaa.

Diakonia-aterioista luovutaan toistaiseksi. Seurakunnissa etsitään muita auttamistapoja esimerkiksi ruoka-avun jakamiseksi.

Seurakuntalaisten huoliin vastataan Kirkon Keskusteluavussa osoitteessa https://kirkonkeskusteluapua.fi/ sekä valtakunnallisessa numerossa 0400 22 11 80 joka päivä, iltaisin kello 18–24 (operaattori veloittaa puhelusta liittymäsopimuksen mukaisen hinnan). Verkkosivulla palvelee myös chat ma-pe kello 12–22.

Julkaistu 13.3.2020

2020-03-13 15:41:00.0