Ekopaasto kannustaa vastuullisiin vaatevalintoihin

Ekopaasto on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jokavuotinen valtakunnallinen kampanja, joka innostaa suomalaisia liittymään pääsiäispaastoon ilmastonmuutosta hillitsevällä tavalla. Tänä vuonna ekopaaston teemana on ajankohtaisesti vaatteiden vastuullisuus. Ekopaastoa vietetään 26.2 - 11.4.

Kuvassa taustana vaate ja pääosassa Domin hintalappu.

Kuva: Sanna Krook

Paastonaika ei tarkoita pelkästään ruuasta kieltäytymistä, vaan paastolla tavoitellaan mielenmuutosta ja keskitytään olennaiseen, hidastetaan vauhtia, hiljennytään ja yksinkertaistetaan elämää. Ajatus paaston takana sopii hyvin pitämään esillä ilmastonmuutosta hillitseviä teemoja.

Oulun seurakunnissa vaatteiden vastuullisuuteen liittyvää työtä ympärivuotisesti tekee uudenveroisten vaatteiden second hand myymälä DOM second hand. Domin toiminnanjohtaja Mari Tuokkola toteaa pikamuodin suosimisen olevan kestämätön tilanne.

– Parikymmentä vuotta sitten Suomeen rantautuneet pikamuotiketjut ovat opettaneet meitä ostamaan paljon ja halvalla.
Vastuullisuus vaatii kulutustottumusten muutosta, pohtii Tuokkola

– Vaatteita pitäisi ostaa vain tarpeeseen ja olisi hyvä opetella tunnistamaan, millaiset vaatteet ovat laadukkaita ja kestävät käyttöä.

Vaatteiden käyttöiän pidentäminen onkin yksi merkittävä tapa pienentää vaatteiden jättämää hiilijalanjälkeä.

Domiin vaatteita myyntiin tuomalla tukee samalla myös hyväntekeväisyyttä. Myyntituotosta puolet ohjataan vaihtuvaan hyväntekeväisyyskohteeseen ja puolet saa vaatteet myyntiin tuonut henkilö.

Vaatteidenvaihtotapahtumassa vaatteet saavat uuden omistajan

Ekopaaston hengessä seurakunnissa järjestetään vaatteidenvaihtotapahtumia. Oulussa DOM second hand järjestää 2.4. kello 18-20 vaatteidenvaihtokutsut, missä oman tarpeettoman vaatteen voi vaihtaa tarpeellisempaan. Vaatekutsuilla juhlistetaan myös putiikin 6-vuotispäivää ja tarjolla on herkkuja sekä musiikkia.

Haukiputaalla järjestetään 7.3. klo 10 – 14 vaatteiden vastuullisuuteen liittyvä Ekopaasto –tapahtuma. Ohjelmassa muun muassa keskustelua ekopaastosta. Paikalla jaetaan lahjoituksena saatuja puhtaita ja ehjiä lasten ja nuorten vaatteita 7.3. kello 11 – 14.  Vaatteet jaetaan tarvitseville kirjaston ja asukastuvan ympäristössä järjestettävässä tapahtumassa.

DOM second hand on avoinna ke – pe kello 12 – 18. Vanha Pappila, 2. kerros. (Asemakatu 6)

Julkaistu 26.2.2020

2020-02-26 14:52:00.0