Cantio Laudis- kuoro juhlistaa uutta levyään konsertilla

Tiistaina 25.2. Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a) kuullaan Cantio Laudis-kuoron levynjulkaisukonsertti. Kello 19 alkavassa konsertissa sekakuoro esittää materiaalia uudelta Rukous-levyltään.

Cantio Laudis Kuva Iina Paananen.jpg

Cantio Laudis-kuoron Rukous-levyn julkistuskonsertti kuullaan Oulun tuomiokirkossa. (Kuva: Iina Paananen)

Karjasillan seurakunnan Cantio Laudis-kuoron levy sisältää klassista hengellistä musiikkia eri aikakausilta, aina barokin ajalta tällä vuosituhannella sävellettyihin teoksiin.  Tuoreelle äänitteelle on koottu monenlaisiin elämäntilanteisiin ja hetkiin sopivia virsisovituksia ja hengellisiä lauluja. ”Levyn tekeminen on ollut vuoden mittainen prosessi kuorolle. Kun heräsi ajatus uudesta äänitteestä, jo kuoron ydinohjelmiston perusteella sen teemaksi oli luontevaa valita rukous”, kertoo kuoron hallituksen puheenjohtaja Anna Vatanen.

Levynjulkaisukonsertti on juonnettu ja musiikin lisäksi kuullaan haastatteluja äänitteen tekemisessä mukana olleilta. Cantio Laudiksen kanssa esiintymässä ovat Oulun Kamariorkesterin jousikvartetti sekä urkuri Irina Niskala. Musiikinjohdosta vastaa Olli Heikkilä. Konserttiin on vapaa pääsy. Käsiohjelma maksaa 5€, ja konsertissa ohjelman ja levyn voi ostaa yhteishintaan 20€.

Kevään aikana Cantio Laudiksella on useita muitakin merkittäviä musiikillisia etappeja. Maaliskuussa kuoro osallistuu Erik Fordell Grand Prix kuorokilpailuun Kokkolassa. Huhtikuussa pääsiäisen aikaan on Matteus-passion esitysten vuoro. Toukokuussa kuoro lähtee konserttimatkalle pääkaupunkiseudulle.

Cantio Laudis on vuonna 2006 perustettu noin 50 laulajasta koostuva sekakuoro. Kuoron jäsenet ovat pääosin nuoria aikuisia. Kerran viikossa harjoitteleva kuoro esittää kirkkomusiikkiin painottuvaa ohjelmistoa Oulun seurakuntien jumalanpalveluksissa ja juhlatilaisuuksissa sekä omissa konserteissaan. Vuosien varrella kuoro on ollut toteuttamassa muun muassa Bachin jouluoratoriota ja Johannes-passiota. Kuoroa johtaa Olli Heikkilä. Lisää tietoa kuoron sivuilla www.cantiolaudis.fi

2020-02-20 16:07:00.0