Kevään tuomasmessuissa uusia teemoja ja puhujia

Oulun seurakuntien kerran kuussa vietettävät tuomasmessut jatkuvat 16.1. kello 18 Kastellin kirkossa (Töllintie 38).
DSC_0625_L.jpg

Tuomasmessussa korostuvat rukous ja bändille sovitettu hengellinen musiikki. Sen tärkeimmät toimijat ovat vapaaehtoiset, jotka huolehtivat messun juontamisesta, rukousalttareiden rakentamisesta, esirukouksesta, tekstinluvusta, kahvi- ja teetarjoilusta.

Kevään ensimmäisessä tuomasmessussa rukousjohtajana toimii Johanna Kesti, juontajana on Juha Tervaskanto ja saarnaamassa pastori, yliopistolehtori Markku Salakka. Musiikista vastaavat Jenni Koskenkorva, Taina Voutilainen ja Esa Rättyä Band. Vuoden alusta tuomasmessupappina aloittanut Karjasillan seurakunnan pastori Satu Kreivi-Palosaari  toimii messun liturgina.

Piispa Samuel Salmi yksi tämän kevään tuomasmessujen puhujista

”Tuomasmessu on viettänyt Oulussa 25-vuotisjuhliaan viime syksynä. Hämmästyttävän elinvoimainen messu perustuu pitkälti vapaaehtoisten työpanokseen ja myös rohkeaan uusiutumiseen. Kevään aikana on tarkoitus yhdessä vapaaehtoisten kanssa miettiä, kuinka vastuuta jaetaan, messua uudistetaan ja samalla pidetään se, mikä on hyvää. Luulen, että saamme lisää ihmisiä mukaan tähän Suomessa kansalliseksikin ilmiöksi kasvaneeseen messuyhteisöön”, Karjasillan seurakunnan pastori Satu Kreivi-Palosaari sanoo.

”Kirkkotilassa saa liikkua messun aikana. Tärkeää on luoda aidosti tilaa epäilylle ja kyselemiselle. Kristinuskossa kaikki ovat etsijöitä.”

Kevään tuomasmessuissa saarnaavat Kotimaa-lehden päätoimittaja Mari Teinilä (20.2.) rovasti Kaija Tiirola (19.3 Lasten tuomasmessu) lääninrovasti kirkkoherra Juhani Lavanko (16.4) ja piispa Samuel Salmi (21.5.) Ensi syksyksi on suunnitteilla meänkielinen tuomasmessu.

Kuva: Satu Kreivi-Palosaari

Tiedote 8.1.2015