Sanailua -tapahtumassa pohditaan sanoja ja sanomisia - Iikka Kivi, Nuusa Niskala ja Aapo Sassi vieraina illan talk showssa

Sanailua on nuorille aikuisille suunnattu tapahtuma, jossa keskiöön nousee sanat, sanojen valta, mahdollisuudet ja sananvapaus.

Sanailua -tapahtuman logo

Teema on ajankohtainen, pohtii nuorisotyönohjaaja Mono Kuoppala.

– Tällä hetkellä sanoja käytetään säälittä ja valitettavan usein myös puhtaasti tietoisesti väärin. Sanat luovat yhteistä todellisuutta ja maailmasta voidaan tehdä parempi paikka yksi sana kerrallaan.

Sanailua–tapahtuma järjestetään lauantaina 22. helmikuuta kello 16 – 23 Tuiran kirkossa. Tapahtuma on kokonaisuudessaan maksuton.

Luvassa on mielenkiintoisia puheenvuoroja, talk show, tapahtuman teemaan liittyviä basaareita, musiikkia ja ruokaa.

Tapahtuma alkaa kolmella puheenvuorolla sanasta ja sanattomuudesta. Puhumassa on papiksi opiskeleva stand up –koomikko Jussi Herranen. Herrasen lisäksi puheenvuoron pitää Ilona Huhtala, joka pohtii, miten uskosta voi puhua ja Kristiina Ljokkoi, joka pohtii sanattomuutta ja sen valtaa.

Sanailua –basaarit pyörähtävät käyntiin kello 18. Tarjolla on yhteensä yhdeksän eri teemaista pistettä, joista osallistujat pääsevät valitsemaan neljä. Valittavana on esimerkiksi basaarit ”Sananvapauden ja huumorin suhde - mistä uskaltaa vitsailla” (Iikka Kivi), ”Nuorten rooli vihapuhetta vastaan” (Sini Tyvi, Changemaker ja Kirkon ulkomaanapu) ja ”Elämän sanoja – miten puhutaan hyvää?” (Tomi Koho, OPKO).

Musiikista illan aikana vastaa Amani, joka esittää pääasiassa itä- ja eteläafrikkalaista musiikkia. Amania pääset kuulemaan kello 16 puheenvuorojen aikana, kuin myös kello 21 alkavassa iltamessussa. Talk showta säestää Esa Rättyä & Co.

Talk showssa keskustellaan uskosta ja sananvapaudesta

Kello 19 alkavassa talk showssa ovat keskustelemassa ajankohtaisiin aiheisiin tarttuva stand up –koomikko Iikka Kivi, punkkia laulava pastori Nuusa Niskala ja opiskelija Aapo Sassi. Talk shown juontaa pastori Jenna Utriainen.

Talk showssa pohditaan muun muassa, voiko sanoilla vaikuttaa paremman elämän ja maailman puolesta sekä voiko uskosta ja elämänkatsomuksista puhua luontevasti ja pohtien erimielisyyksistä vaikka oltaisiin täysin eri mieltä?

– Uskonnon ja sananvapauden suhdetta lähestytään keskustelijoiden tuomista kokemuksista ja näkökulmista käsin, ajankohtaisia aiheita unohtamatta. Keskustelua käydään siitä, kuinka voimme puhua asioista kriittisesti, mutta kunnioittavasti, ja silti myös nauraa niille, kertoo Utriainen.

Sanailua -tapahtuman järjestää Oulun ev. lut. seurakunnat ja Oulun hiippakunta yhteistyössä seuraavien järjestöjen kanssa: Changemaker, Kirkon Ulkomaanapu, Kansanlähetys, Kylväjä, Medialähetys Sanansaattajat, OPKO, Pipliaseura, Sley, Suomen Lähetysseura, Suomen Raamattuopisto, Uusheräys sekä Henkireikä (Oulun yliopiston lääke- ja hammaslääketieteen opiskelijoiden harrastejärjestö).

Julkaistu 14.2.2020

2020-02-14 12:41:00.0