Matka lähimpään –valokuvanäyttely kertoo mongolien tarinaa

Anna-Lyydia Kopperoisen valokuvanäyttely ”Matka lähimpään” tuo Mongolian Kultaisten vuorten maisemat, paimentolaiset ja heidän eläimensä kuvien muodossa Keskustan seurakuntatalon ala-aulaan.

Valokuvanäyttelyn teos, jossa nuori tyttö seisoo kädet levitettynä.

Kuva: Anna-Lyydia Kopperoinen

Avajaisia vietetään Keskustan seurakuntatalolla (Isokatu 17) sunnuntaina 2. helmikuuta kello 12 alkaen. Valokuvanäyttely on esillä 2.-29.2.20 maanantaista perjantaihin kello 9 – 16. Näyttelyyn on vapaa pääsy.

Kopperoinen matkasi viime vuonna Mongoliaan ja kuvasi mongolien elämää. Kuvista syntyi näyttely.

”Näyttelyn kuvat kertovat elämästä, jossa tullaan toimeen luonnonantimista. Tapasin matkallani ihmisiä, jotka ymmärsivät ihmisen mieltä ja pitivät huolen, että se oli hyvä auringonpaisteessa, hiekkamyrskyssä ja kylmyydessä. Tapasin ihmisiä, jotka suhtautuivat minuun samanlaisena ihmisenä kuin he olivat. Mongolien lämmin sydän ja huumorintaju oli totta”, kertoo Kopperoinen, joka unelmoi Mongoliaan pääsystä jo viisivuotiaana.

Matka lähimpään -valokuvanäyttely tarjoaa kävijälleen mielihyvää ja aikaa ajatella.

Huutokaupan tuotot tukevat vanhemmuutta ja mongolien koulunkäynti

Näyttelyssä on esillä 15 teosta, jotka kaikki huutokaupataan torstaina 20. helmikuuta kello 18 alkaen. Tuotot ohjataan kokonaisuudessaan Yhteisvastuukeräykseen sekä lasten koulunkäynnin mahdollistamiseksi Mongoliassa World Visionin kautta.

Kopperoinen haluaa ohjata osan tuotoista sinne, missä näyttelyn teokset on kuvattu. ”Matkan aikana saamani lahjat ja avunannot olivat täysin pyyteettömiä, enkä ollut kohdannut vastaavaa Suomessa. Haluan vuorostani auttaa ja ohjata tuotot koulunkäynnin ja opiskelun mahdollistamiseksi Mongoliassa”

Seitsemänkymmentävuotias yhteisvastuukeräys tukee tänä vuonna vanhemmuutta. 40 prosenttia Yhteisvastuun tuotosta jää Suomeen. Puolet kotimaan osuudesta käytetään vanhemmuutta tukeviin toimenpiteisiin seurakunnissa. Kaikissa Oulun seitsemässä seurakunnassa paikallinen tuotto käytetään vanhemmuuden tukemiseen ja lapsiperheiden auttamiseen diakoniatyön kautta.

Julkaistu 28.1.2020

2020-01-28 09:26:00.0