Tuomiokirkon ovet ovat auki keskiviikkoisin - myös Tuiran seurakunnassa avoimia ovia

Oulun tuomiokirkon (Kirkkokatu 3 A), ovet ovat jatkossa auki joka keskiviikko kello 12 – 19. Paikalle voi saapua rauhoittumaan, keskustelemaan tai vaikka nauttimaan teekupposen kauniissa katedraalissa.
Kuva Oulun tuomiokirkosta

Kuva: Sanna Krook

Paikalla on koko aukioloajan pappi sekä seurakunnan vapaaehtoinen. He ovat paikalla kuuntelua, keskustelua ja sielunhoitoa varten. Keskiviikkojen lisäksi tuomiokirkkoon pääsee päivittäin kello 12 – 13.

- Ajatus tuomiokirkon ovien avaamisesta aivan tarkoituksella syttyi, kun huomattiin, että kirkon ovien ollessa auki, sisään saapui väkeä, kertoo tuomiorovasti Satu Saarinen.

- Haluamme pitää kynnyksen matalana siihen, että jokainen oululainen ja täällä matkaileva voisi kokea kirkon turvalliseksi ja kutsuvaksi tilaksi, Saarinen jatkaa.

Musiikkia ja puhevieraita

Keskiviikkojen avoimet ovet päättyvät rauhalliseen puolen tunnin mittaiseen musiikkielämykseen. Toisinaan luvassa on konsertti, mutta pääosin kirkossakävijät saavat nauttia seurakunnan muusikoiden ja opiskelijoiden improvisoiduista tai avoimia ovia varten valitsemista sävelistä.

Jokaisen kuukauden viimeisenä keskiviikkona kirkkoon saapuu myös kutsuvieras puhumaan elämästä ja ilmiöistä. Aiheina on myös sellaisia asioita, joista ei aina julkisesti keskustella.

Ensimmäiseksi vieraaksi keskiviikkona 29. helmikuuta saapuu Marko Kulmala. Kulmala tulee keskustelemaan pelosta, pelkäämisestä ja pelon opetuksista elämässä.

Kirkkojen ja seurakuntakotien ovia auki myös Tuiran seurakunnassa

Tuiran seurakunnan järjestämä majatalotoiminta kutsuu asukkaita kokoontumaan yhteen kirkon tiloihin. Majatalot toimivat kirkoissa ja seurakuntakodissa. Majatalotoimintaa järjestetään Koskelan seurakuntakodilla, Tuiran kirkossa ja Pyhän Tuomaan kirkossa.

Majatalot ovat kaikille avoimia kohtaamispaikkoja jotka tarjoavat mahdollisuuden ja tilan tavata uusia ihmisiä, pelata, viihtyä ja hiljentyä.

Myös Pyhän Luukkaan kappeliin pääsee perjantaisin, jolloin ovet ovat auki.

Oulun tuomiokirkon keskiviikkojen aikataulut

klo 12–19 pappi paikalla
klo 12–13 sanomakellot
klo 14–14.15 rukousvartti