Ritaharjussa vietetään uuden seurakuntakoti Varpusen avajaisia

Ritaharjun seurakuntatalo Varpusen (Riistatie 1) avajaispäivää vietetään 23. tammikuuta kello 13 alkaen avoimien ovien merkeissä. Tuiran seurakunnan uuden tilan siunaa käyttöön piispa Jukka Keskitalo kello 18.

child-1864718_1920_S.jpg

Toiminta Varpusessa painottuu lapsiperheisiin, mutta seurakuntakodista toivotaan tulevan Ritaharjun kaikkien asukkaiden oma tila. (Kuva: www.pixabay.com)

Tammikuun alussa käyttöön otettu konttiratkaisu sijaitsee Pohjois-Ritaharjun koulun lähellä. ”Ritaharjuun on jo toistakymmentä vuotta pyritty saamaan tilat seurakunnalle. Nyt pitkään toivottu asia on totta”, iloitsee Tuiran kirkkoherra Niilo Pesonen.

Tähän saakka seurakunta on toiminut muun muassa Ritaharjun koulun tiloissa. ”Tilapula toi mukanaan hyvääkin: verkostoiduimme tänä aikana muiden alueen toimijoiden kanssa. Mutta kyllä omat tilat ovat tärkeät ja selkeyttävät toimintaa Ritaharjun kaltaisella kasvavalla alueella”, Pesonen kertoo.

Avajaisia vietetään koko päivän ajan, alkaen kello 13 ja päättyen kello 19.30. Päivän aikana on mahdollisuus askarrella, osallistua yhteisötaideteoksen tekoon ja osallistua tarinatuokioon kello 15, kuunnella musiikkia kello 16, sekä nauttia kahvi- ja mehutarjoilusta. Lisäksi ulkona on hevoskärryajelua kello 14.30–17 ja mahdollisuus kokeilla fatbike-pyöräilyä kello 15–17.Piispa Jukka Keskitalo siunaa tilat käyttöön kello 18, jonka jälkeen juodaan juhlakahvit läheisellä koululla.

Varpusesta tulee Ritaharjun asukkaiden oma tila

Seurakuntakoti nimettiin Varpuseksi Pohjois-Ritaharjun koulun 4-luokkalaisten kutsunimikilpailun tuloksena.Nimi sopii hyvin alueen luontoaiheiseen nimistöön. Kutsunimikilpailun voittajat palkitaan avoimien ovien aikana”, kertoo Tuiran seurakunnan kappalainen Riikka Honkavaara. Honkavaara on nimetty kehittämään Varpusessa järjestettävää toimintaa.

Toiminta seurakuntakodissa painottuu lapsiperheisiin.  Varpusessa kokoontuvat ainakin kouluikäisten kerhot, perhekerhot, alle kouluikäisten lasten ja heidän vanhempiensa musiikkiryhmä Rytmitassut sekä lapsiperheiden äideille suunnattu Äitien virkistämö.

Ritaharjun seurakuntatalo Varpunen on uudenaikainen tilakokonaisuus, joka soveltuu monimuotoisiin kokoontumisiin, muun muassa erilaisille kerhoille ja perhejuhliin. Tilojen käyttäjäryhmiksi soveltuvat hyvin kaikki ikäryhmät. Toimistossa on vastaanottotilat esimerkiksi diakonialla. Seurakuntatalo on esteetön ja siellä on inva-wc. Varaukset Varpusen tiloihin tehdään Tuiran seurakunnan kirkkoherranvirastoon (avoinna ma-pe klo 9-16), p. 08 5314 600., tuiranseurakunta@evl.fi

Julkaistu 15.1.2020

2020-01-15 11:55:00.0