Joulun aika huipentuu loppiaiseen

Joulun pyhiin kuuluvaa loppiaista vietetään Oulussa perinteisesti jumalanpalvelusten ja musiikin merkeissä. Loppiaisena kirkoissa kerrotaan pitkien matkojen takaa Betlehemin talliin saapuneista Itämaan tietäjistä, jotka ovat tulleet tutuiksi paitsi joulukuvaelmista ja Tiernapojat-lauluesityksistä. Loppiainen viestii siitä, että joulun sanoma kuuluu kaikille kansoille.
Pyh_n Tuomaan kirkko_014 kynttil_t adventti_S.jpg

Loppiainen päättää joulun vieton (Kuva: Pixabay).

Oulussa loppiaisen jumalanpalveluksia järjestetään kello 10 Karjasillan, Yli-Iin, Oulujoen, Tuiran, Haukiputaan, ja Oulunsalon kirkoissa sekä Oulun tuomiokirkossa. Oulujoen kirkossa järjestetään toista kertaa afrikkalainen gospelmessu, joka on yhtä aikaa rento ja syvällinen messu. Messussa soittaa nuorten bändi Oulujoki Stars Juha Lallukan johdolla. Tuiran kirkon jumalanpalveluksessa on käytössä Kauneimmat joululaulut -vihko.

Kauneimpia joululauluja lauletaan lisäksi Oulun tuomiokirkossa kello 15 ja Koskelan seurakuntakodissa kello 16 ja 18. Pyhän Tuomaan kirkossa vietetään Tuomaan majataloa kello 17-19. Kirkon ovet ovat silloin avoinna kaikille tulijoille, jotka haluavat hiljentyä tai rupatellessa yhdessä toisten kanssa.

Julkaistu 2.1.2020

2020-01-02 09:45:00.0