Joulukonsertteja lähes päivittäin ennen joulua

Oulun ev.lut. seurakunnissa on tarjolla joulukonsertteja lähes päivittäin ennen jouluaattoa, joinakin päivinä useampi kuin yksi. Kaikkiaan konsertteja on joulukuun aikana noin 50. Melkein kaikkiin konsertteihin on vapaa pääsy ja vapaaehtoisesti maksettava ohjelmamaksu. Jouluoratoriota ja Valo välkkyvi talvitiellä -konserttia voi seurata myös osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi.
Sopraano Johanna Isokoski

Johanna Isokoski esiintyy Jouluoratoriossa 15. joulukuuta Oulun tuomiokirkossa.

Perinteinen Oulun Sotaveteraanikuoron ja Oulun NMKY:n puhallinorkesteri Vaskiveikkojen joulukonsertti pidetään kolmantena adventtisunnuntaina 15. joulukuuta kello 16.00 Karjasillan kirkossa. Puoli tuntia ennen konsertin alkua lauletaan yhteislauluna joululauluja Vaskiveikkojen säestämänä. Oulun Sotaveteraanikuoroa johtaa Mihkel Koldits ja konsertin solistina on Osmo Kaveri. Lisäksi mukana on Oulun NMKY:n puhallinorkesteri Vaskiveikot, jota johtaa Mauri Kinnunen. Karjasillan seurakunnan tervehdyspuheen pitää kirkkoherra Juhani Lavanko. Konsertti alkaa juhlallisesti Hoosianna hymnillä. Konsertissa kuullaan perinteisiä tuttuja joululauluja sekä uusia joululauluja tai uudelleen sovitettuja lauluja, kuten kuten kuoronjohtaja Mihkel Kolditsin tekemä sovitus A.L. Gurilevin säveltämään tunnettuun lauluun Olen kuullut, on kaupunki tuolla. Perinteisesti ohjelmassa on myös Veteraanin joulu sekä Veteraanin iltahuuto. Konserttiin on vapaa pääsy, ohjelmalehtisestä peritään ovella 10 euroa.

Niin ikään perinteinen J.S. Bachin Jouluoratorio pidetään 15. joulukuuta kello 19.00 Oulun tuomiokirkossa. Jouluoratoriossa esiintyy sopraano Johanna Isokoski, altto Henna-Mari Sivula, tenori Péter Marosvári sekä baritoni Joose Vähäsöyrinki. Mukana ovat Oulujoen seurakunnan Gaudiate-kuoro, Oulun tuomiokirkon Kamarikuoro, Oulun Tuomiokirkon Katedraalikuoro sekä Oulunsalo Ensemble johtajanaan Sinikka Ala-Leppilampi. Musiikinjohdosta vastaa Lauri-Kalle Kallunki. Jouluoratoriota voi seurata myös virtuaalikirkosta osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi. Konserttiin on vapaa pääsy, käsiohjelma 10 €.

Joulu halki aikain -joulukonsertteja on kaksi samana iltana Karjasillan kirkossa maanantaina 16. joulukuuta. Ensimmäinen konsertti alkaa kello 18 ja toinen konsertti kello 20.30. Konserteissa on ohjelmassa laaja kattaus hengellistä musiikkia eri maista eri vuosisadoilta. Tuttujen vanhojen joululaulujen lisäksi luvassa on uudempiakin lauluja. Teemana lauluissa ovat jouluyön tapahtumat ja joulun ihme. Kuorossa esiintyy Cantio Laudis-kuoro, jota johtaa Olli Heikkilä. Solistina on mezzosopraano Virpi Räisänen ja uruissa taituroi Kalevi Kiviniemi. Konsertteihin on vapaa pääsy, ohjelma on 10 €.

Jo 25. kerran järjestetään Joulumusiikkia kynttilän valossa -konsertit. Keskiviikkona 18.12. järjestetään konsertti kello 20.00 Oulun tuomiokirkossa ja torstaina 19. joulukuuta kello 20 Haukiputaan seurakuntakeskuksessa. Tilaisuuksissa luetaan katkelmia jouluprofetioista ja lauluissa käsitellään edellä kuultuja Raamatun tekstejä. Ohjelmisto koostuu hengellisistä joululauluista eri vuosisadoilta nykyvuosiin. Kuoroa johtaa Hannu Niemelä, solistina on Johanna Kropsu, uruissa on Elias Niemelä. Raamattua lukee Oulun tuomiokirkossa pastori Samuli Ruusuvuori ja Haukiputaalla lähetyssihteeri Paula Hiltunen. Oulun konserttiin on vapaa pääsy, ohjelma on 5 €. Haukiputaalla on 5 € pääsyliput.

Valo välkkyvi talvitiellä -joulukonsertissa sunnuntaina 22. joulukuuta kello 20.00 esiintyvät sopraano Henna-Mari Sivula ja baritoni Lauri-Kalle Kallunki. Pianoa soittaa Irina Niskala ja uruissa musisoi Vesa Kajava. Ohjelmassa perinteisten, rakastettujen joululaulujen lisäksi konsertissa kuullaan myös joitakin uudempia tuttavuuksia. Konserttiin vapaa pääsy. Konsertti on nähtävissä ja kuunneltavissa myös osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi.

Oulun seurakunnissa on ennen joulua 50 joulukonserttia tai muuta musiikkitapahtumaa ja lisäksi lähes sata Kauneimmat joululaulut -tilaisuutta. Kaikki Oulun seurakuntien joulutapahtumat löytyvät osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/joulu.

Julkaistu 13.12.2019

Fri Dec 13 10:36:00 EET 2019