Hoosianna avaa joulun odotuksen Oulun tuomiokirkon edustalla

Ensimmäisenä adventtisunnuntaina 1.12. adventtikynttelikköjen ensimmäiset kynttilät syttyvät ja alkaa valmistautuminen joulunviettoon.  Kauneimpia joululauluja, adventtikirkkoja ja konsertteja järjestetään eri puolilla Oulua. Oulun ev.lut. seurakuntien joulusivusto on avattu osoitteessa www.oulunseurakunnat.fi/joulu ja sieltä löytyvät kaikki seurakuntien joulutapahtumat loppiaiseen saakka.
Hoosianna-juhlan tunnuskuva

Kuva: Lotta Vuorma

Adventin tunnuslaulu Hoosianna-hymni kajahtaa Oulussa ensimmäisen kerran jo lauantaina 30.11. Oulun tuomiokirkon edustalla. Kello 16 käynnistyvässä kaiken kansan juhlassaLinkki avautuu uudessa välilehdessä esiintyvät kamarikuoro Sofia Magdalena, OWLA-vaskikvartetti sekä Oulun hiippakunnan oratoriokuoro. Juhla huipentuu yhdessä laulettavaan Hoosianna-hymniin. Tilaisuuden avaa tuomiorovasti Satu Saarinen ja tervehdykset esittävät piispa Jukka Keskitalo ja kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Juha Hänninen.

Hoosianna-juhlan jälkeen noin kello 16.30 tuomiokirkossa on Sofia Magdalena -kuoron adventtikonsertti, jossa kuullaan säveltäjä Yrjö Hjeltiltä tilattu kamarikuorosovitus Tiernapoika-kuvaelmasta sekä Armas Maasalon Adventtivesper.

Perhetapahtumia ja konsertteja

Hoosiannaa pääsee laulamaan myös ensimmäisen adventtisunnuntain messuissa eri puolilla Oulua.  Piispa Jukka Keskitalo saarnaa Oulun tuomiokirkossa kello 10 alkavassa messussaLinkki avautuu uudessa välilehdessä, jota voi seurata suorana lähetyksenä Radio PookinLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja Virtuaalikirkon kautta. Messun jälkeen noin kello 11.30 piispa ja tuomiorovasti Satu Saarinen kutsuvat kaikkia adventtikahville Vanhaan pappilaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä (Asemakatu 6). Kahvittelun lomassa kuullaan musiikillisia ohjelmanumeroita, joita toteuttavat Irina Niskala ja Raimo Paaso.

Adventtiin kuuluvat myös perhemessut, joiden toteutuksessa on ajateltu erityisesti perheen pikkuväkeä. Oulunsalon kirkon kello 10 alkavan perhemessun voi kuulla Radio Dein kautta. Pyhän Andreaan kirkolla Kaakkurissa järjestetään kello 12 alkavan perhemessun jälkeen kaikenikäisten Lyhtytapahtuma, johon kuuluu muun muassa riisipuurolounas ja jouluaskartelua. Myös Kiimingin seurakunnan adventtimessut päättyvät puurohetkeen. Illalla kello 18 Tuiran kirkossa voi osallistua Tiernakirkkoon ja Karjasillan kirkossa musiikkipitoiseen iltajumalanpalvelukseen, jossa kuullaan Armas Maasalon adventtivesperin lisäksi myös muuta adventin ajan kuoromusiikkia. Oulunsalon kirkossa alkaa kello 19 Tuomo Nikkolan adventtivesper.

Musiikkia on tarjolla kello 19 myös Pyhän Andreaan kirkossa Juhani Alakärpän yksinlauluoppilaiden ja pianisti Annika Mikkolan yhteiskonsertissa. Pyhän Luukkaan kappelissa musisoivat samaan aikaan naisyhtyeet Hoijakka, Lumoa ja Poloku jo perinteeksi muodostuneessa yhteiskonsertissaan.

Kauneimpia joululauluja yli 90 kertaa

Ensimmäisenä adventtina rakastetut Kauneimmat joululaulutLinkki avautuu uudessa välilehdessä alkavat soida taas - tänä vuonna jo 47. kerran. Oulussa järjestetään tänä vuonna yli  90 Kauneimmat joululaulut-tilaisuutta.

Ensimmäisenä adventtisunnuntaina 1.12. Kauneimpia joululauluja pääsee laulamaan kello 14 Halosenniemessä Koljunmajalla (Koljontie 83) ja alkaen kello 15 Huttukylän nuorisoseuralla (Koitelinkoskentie 720) ja suomen- ja saamenkielellä Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39). Kauneimmat joululaulut-vihko on käytössä myös kello 12 alkavassa Hintan seurakuntatalon (Hintantie 89) Kauneimmat joululaulut-messussa.

Suomen ev.lut. seurakunnat järjestävät ensimmäisen adventin ja loppiaisen välillä yhteensä tuhansia laulutilaisuuksia, joita varten Suomen Lähetysseura on painattanut 800 000 lauluvihkosta. Tilaisuuksissa kerätään jo tuttuun tapaan kolehti kehitysmaiden lapsille. Kauneimpien Joululaulujen suojelijana toimii tänä vuonna Katri Helena.

Julkaistu 25.11.2019

2019-11-25 13:31:00.0