Oulun tuomiokirkossa soivat irkkusävelet

Lokakuun ensimmäisen viikon aikana soi Oulussa irlantilainen musiikki. The Irish Festival of Oulu virkistää Oulun musiikkielämää sunnuntaihin saakka.
Brighid-yhtye

Brighdid-yhtye soittaa sunnuntaina Kelttimessussa Oulun tuomiokirkossa. Kuvaaja: Pasi Tarvainen

Irlantilaiset sävelet soivat myös  Oulun ev.lut. seurakuntien järjestämässä konsertissa Oulun tuomiokirkossa lauantaina 5. lokakuuta kello 18. Lisäksi tuomiokirkossa järjestetään kelttimessu 6. lokakuuta kello 10. Festivaalin koko ohjelma löytyy osoitteesta www.irkku.fi.

Tuomiokirkon konserttiin tulee maailmankuuluja irlantilaisia muusikkoja: Catherine Ennis, Paddy Glackin ja Neil Martin. Muusikkojen yhteiskonsertissa soivat viulu, irlantilainen säkkipilli ja urut, joiden soittoa yhdistelmällä he saavat aikaan kauniin, lämpimän, koskettavan ja elävän äänimaailman. Ohjelmisto vaihtelee huolitellusti sovitetuista perinteisistä kappaleista Vaughan Williamsin urkukattausten kautta tuoreisiin sävellyksiin. Konserttiin on vapaa pääsy ja halutessaan voi ostaa 10 euron hintaisen käsiohjelman.

–Viime vuonna festivaalin kanssa tehdyssä konsertissa oli 600 henkeä, ja tunnelma oli todella käsinkosketeltavan harras. Irlantilaiset sävelet soivat syvällä suomalaisessa sielussa, kuvailee tuomiorovasti Satu Saarinen Oulun tuomiokirkkoseurakunnasta.

Sunnuntain kelttimessussa voi levätä ikiaikaisten, kokonaisvaltaisten ja koskettavien rukousten ja juurevan musiikin äärellä. Kelttimessun toimittaa tuomiorovasti Satu Saarinen ja avustajana on Anna-Mari Heikkinen. Urkurina on Péter Marosvári ja kanttorina Irina Niskala. Irlantilaisuus näkyy messussa musiikin ja rukousten kautta, messun alussa on gaelinkielinen rukous, joka jaetaan kirkkovieraille. Rukouksen lausuu Brent Cassidy. Virsikirjaliitteessä on monta, rakastetuiksi ja suosituiksi tulleita irlantilaisia virsiä.

–Kelttimessu on suosittu. On mukavaa, että se tuo kirkkoon mahdollisesti uutta väkeä, kertoo Saarinen.

Messussa soittaa lisäksi rovaniemeläinen Brighid-yhtye, joka on neljästä soittajasta koostuva yhtye. Yhtye yhdistelee irlantilaista ja amerikkalaista kansanmusiikkia laulaja Riitta Hyypän johdattamana. Bändi kuvailee itseään autenttiseksi arktis-irlantilaisen soundin bändiksi, joka tutkiskelee perinteisen irlantilaisen laulun perintöä ja lisää siihen oman kädenjälkensä.

Sunnuntain kelttimessua voi seurata Virtuaalikirkon kautta.

Julkaistu 4.10.2019

2019-10-04 16:12:00.0