Nuoret urkurit musisoivat Karjasillalla

Oululaiset lapset ovat lapset päässeet tutustumaan syksyn aikana urkujen soittoon Suomen Kulttuurirahaston tukemassa Lapset ja nuoret urkupenkille -pilottihankkeessa.

Hanketta vetävän musiikin maisteri Emilia Sorannan mukaan tarkoituksena on tarjota lapsille ja nuorille mahdollisuus tutustua urkuihin ja urkujen soittoon aikuisen rinnalla ja opastuksessa. Mukana on neljä luokkaa Lintulammen koulusta sekä Karjasillan seurakunnan viisi omaa kuoroa. Urkuoppilaat ovat iältään 4 - 19-vuotiaita.

- Mukana on 36 urkuoppilasta, jotka käyvät urkutunneilla kahden viikon välein, Soranta kertoo.

Soranta on päässyt tuottamaan projektin aikana uutta oppi- ja nuottimateriaalia laulu-, virsi- ja urkuteosten sovittamisen myötä. Etelä-Suomessa on ollut yksittäisiä lasten ja nuorten urkuopetuksen hankkeita, mutta tähän saakka ei vastaavaa hanketta ole ollut Pohjois-Suomessa.

Työskennellessään muutama vuosi sitten Karjasillan seurakunnan muskariohjaajana Emilialla kehittyi idea lapsen ja aikuisen urkuyhteissoitosta.

- Urut on ainutlaatuisen kiitollinen soitin yhteissoiton kannalta. Soittokoskettimistoja on useita, useimmiten kaksi sormiota sekä jalkiokoskettimisto. Urkupenkille mahtuu jopa neljä soittajaa yhtä aikaa.

Urkujen soittaminen aikuisen ammattimuusikon sekä ikätovereiden kanssa on elämys.

-Yhdessä soittaen syntyy osiaan suurempi lopputulos, Soranta kertoo.

Nuoria urkureita on mahdollisuus päästä kuulemaan syksyn aikana monissa Karjasillan seurakunnan järjestämissä tilaisuuksissa.

Torstaina 17. lokakuuta klo 18 urut soivat Karjasillan kirkossa Sydämeni on levollinen -konsertissa, jolloin pimenevässä syysillassa kuullaan iloisia ja levollisia säveliä, kuorolaulua ja soittoa. Pienen mehutauon jälkeen ilta jatkuu klo 19 Kolmen vartin musiikkimessulla, jossa mukana ovat Pyhän Andreaan lapsikuoro ja kuoron urkurit. Urkuparven tapahtumat suoratoistetaan videokuvana kirkkosalin etuosaan. Illan päätteeksi tarjolla on iltapala.

Lapset ovat teemana myös tiistaina 15. lokakuuta klo 18 pidettävässä elämyksellisessä Villit pillit -urkukonsertissa, jossa urkutaiteilija Ismo Hintsala vie kuulijansa matkalle urkujen rikkaaseen maailmaan. Luvassa on mitä ihmeellisimpiä äänimaailmoja uruilla soitettuna. Läpijuonnetussa konsertissa kuullaan esimerkiksi käen kukuntaa, luudalla lentoa ja sadepilviä.

Konserteista lisää:

Lapset ja nuoret urkupenkille on oululainen pilottihanke. Toukokuusta joulukuuhun 2019 kestävän projektin tarkoitus on antaa lapsille ja nuorille mahdollisuus tutustua urkujen soittoon aikuisen rinnalla ja opastuksessa. Pilottihankkeen yhteistyökumppaneita ovat Karjasillan seurakunta, Lintulammen koulu, Oulun konservatorio sekä Lasten kulttuurikaupunki Oulu. Hanketta tukee Suomen Kulttuurirahasto.

Julkaistu 30.9.2019

2019-09-30 16:17:00.0