Oulun hiippakunnan piispa tekee ensimmäisen piispantarkastuksensa Karjasillalla

Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalon ensimmäinen piispantarkastus pidetään Karjasillan seurakunnassa 20.-22.9.2019. Piispantarkastuksessa Keskitalo tapaa seurakunnan työntekijöitä ja seurakuntalaisia sekä tutustuu seurakunnan toimintaan ja alueen palveluihin.
Karjasillan kirkko.

Piispa vierailee piispantarkastuksen aikana muun muassa Kastellin monitoimitalossa ja Pyhän Andreaan kirkossa pidettävässä Majakkaillassa, joka on Karjasillan seurakunnan ja Majakkatiimin järjestämä matalan kynnyksen kohtaamispaikka.

Piispantarkastus alkaa 20.9. klo 8.00 Kastellin kirkossa järjestettävällä hartaushetkellä ja aamukahvilla. Piispa vierailee päivän aikana Kastellin monitoimitalolla, jossa on koululaisten järjestämät kyselytunnit. Yritysvierailuja piispa tekee Caritakseen sekä Kaleva Groupiin. Lisäksi illalla hän osallistuu Karjasillan seurakunnan ja Majakkatiimin järjestämään Majakkailtaan klo 18.30, jonne ovat kaikki tervetulleita.

Yleinen piispantarkastus on sunnuntaina 22.9. kello 10 alkavan piispanmessun jälkeen Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39). Tuolloin piispa kertoo piispantarkastuksen tulokset ja antaa arvionsa seurakunnasta. Seurakuntalaiset ovat tervetulleita seuraamaan yleistä piispantarkastusta. Tilaisuudessa on mahdollisuus myös esittää kysymyksiä ja kommentteja seurakunnasta. Piispantarkastuksen jälkeen noin kello 12 on ruokailu Karjasillan kirkon seurakuntasalissa. Tilaisuus päättyy noin kello 14.00.

Piispantarkastus on satoja vuosia vanha kirkollinen tapa, jossa piispa vierailee säännöllisin väliajoin hiippakuntansa seurakunnissa toimittaen niissä piispantarkastuksen. Tarkastus osuu seurakunnan kohdalle noin kerran reilussa vuosikymmenessä. Tarkastusprosessin protokolla on viime vuosina uudistunut ja keventynyt. Tavoitteena on tarkastella nykytilaa, mutta ennen kaikkea keskittyä tulevaisuuden näkymiin. Piispantarkastus on kokonaisuudessaan noin vuoden mittainen prosessi, vaikka varsinaiset tilaisuudet seurakunnassa järjestetään muutaman päivän aikana.

Piispanmessu on kuunneltavissa Radio Deissä sekä nettiradiossa.

Julkaistu 17.9.2019

2019-09-17 09:00:00.0