Petri Laaksonen esiintyy 25-vuotisjuhlakonsertissa Oulun tuomiokirkossa

Laulaja-säveltäjä Petri Laaksonen juhlistaa 25-vuotista laulajanuraansa syksyn aikana Täällä Pohjantähden alla -konserteissa. Oulun tuomiokirkossa Laaksonen esiintyy 13.9. kello 19.00. Juhlakonsertin ohjelmisto koostuu Laaksosen tuotannosta 25 vuoden varrelta.
PetriMediaKuva3.jpg

Vuosi sitten Helsingin tuomiokirkkoseurakunta myönsi Petri Laaksoselle arvostetun kirkkotaiteen Engel-palkinnon. Joka toinen vuosi jaettava huomionosoitus myönnetään taholle, joka on merkittävällä tavalla kulttuurin keinoin edistänyt kirkon ydinviestiä.

Petri Laaksonen kokee olevansa ennen kaikkea live-esiintyjä. Välitön kontakti yleisön kanssa antaa voimaa niin kuulijoille kuin laulajalle itselleenkin.  Jo neljännesvuosisadan kestänyt ura esiintyvänä artistina sekä eletyn elämän tuoma kokemus iloineen ja murheineen on tuonut Laaksosen tulkintoihin entistäkin vakuuttavampaa otetta ja syvyyttä.

−Olen aina tiennyt mistä laulan, mutta nyt myös elän todeksi uudella tavalla laulujen
tarinaa niitä laulaessani, Petri kertoo.

Petri Laaksosen laulajanura alkoi runsaat 25 vuotta sitten, kun mieskuoro Ylioppilaskunnan Laulajat tilasi nuorelta säveltäjältä lauluja serenadilevylleen. Ensimmäinen soololevy Täällä pohjantähden alla ilmestyi neljännesvuosisata sitten, syksyllä 1994. Vuosien varrella ensilevyn ikonisesta nimikkosävelmästä onkin muotoutunut yksi keskeisimmistä lauluista kuvaamaan suomalaista mielenmaisemaa.

Laaksosen melodiset ja elämänmakuiset laulut yhdistettynä vahvaan ja sielukkaaseen tulkintaan ovatkin koskettaneet monia suomalaisia. Muun muassa runoilija Anna-Mari Kaskisen teksteihin Laaksonen on säveltänyt lukuisia hengellisiä lauluja, joista moni on kokenut saavansa voimaa ja lohdutusta.

Konsertin käsiohjelman voi ostaa käteisellä 15 euron hintaan ovelta tuntia ennen konserttia.

Julkaistu 6.9.2019

2019-09-06 12:16:00.0