Kunniaton väkivalta -tapahtumassa perehdytään kunniaväkivaltaan ilmiönä

Mistä kunniaväkivallassa on kysymys? Miten kunnia, väkivalta ja kulttuuri kytkeytyvät toisiinsa? Muun muassa näitä kysymyksiä käsitellään Oulun tuomiokirkkoseurakunnan järjestämässä Kunniaton väkivalta -tapahtumassa keskustan seurakuntatalolla maanantaina 23.9. kello 9–14.

Tästä arasta, raskaasta ja koskettavastakin ilmiöstä saapuu luennoimaan seurakuntatalolle kaksi aiheeseen työnsä kautta perehtynyttä vierasta, Seida Sohrabi ja Eva Tawasoli.

Seida Sohrabi on naisten asemaan ja Lähi-Itään aktiivisesti kantaa ottava yhteiskuntavaikuttaja, joka on valmistunut valtiotieteiden maisteriksi Turun yliopistosta sekä opiskellut Lähi-Idän tutkimusta Yhdysvaltojen Virginian teknillisessä yliopistossa.

Sohrabi avaa luennollaan kunnian, kunniaväkivallan ja kunniakulttuurin käsitteitä, historiaa niiden taustalla sekä uskonnon vaikutusta niihin. Myös Lähi-Idän kulttuurit ja naisten asema ovat tilaisuudessa Sohrabin tarkastelun kohteena.

Eva Tawasoli puolestaan on maahanmuuttajataustainen sosiaali- ja terveysalan moniosaaja, jolla on monipuolinen ammattitausta muun muassa maahanmuuttaja-, perhe- ja mielenterveystyön piiristä. Kunniaväkivalta on tullut Tawasolille hänen työssään tutuksi, ja hän auttaakin jatkuvasti kunniaväkivaltaa kokeneita ihmisiä.

Tawasoli syventyy kunniaväkivallan muotoihin sekä siihen, miten väkivallan tunnistaa ja millaisilla yhteiskunnallisilla muutoksilla sitä voitaisiin kitkeä. Pohdinnassa ovat myös kulttuurisensitiivisyys sekä ammattilaisten osuus kunniaväkivallan tunnistamisessa ja siihen puuttumisessa.

Tapahtuman järjestää Oulun tuomiokirkkoseurakunta vastuuhenkilöinään kansainvälisen työn pastori Árpád Kovács ja lähetyssihteeri Anneli Nieminen. Kommenttipuheenvuorot luentojen jälkeen pitää Kovács sekä toinen kommentaattori, joka vahvistuu myöhemmin.

Tilaisuuteen ilmoittaudutaan ennakkoon. Osallistuminen maksaa 10 euroa, jonka voi maksaa käteisellä tai kortilla paikan päälle tullessa. Hintaan sisältyy myös lounas. Mikäli osallistujilla on luennoitsijavieraille kysymyksiä, niitä voi esittää ilmoittautumisen yhteydessä.

Ilmoittautua voi tilaisuuden tapahtumasivulla osoitteessa https://www.oulunseurakunnat.fi/tapahtumat/2019-09-23/kunniaton-vakivalta.

Mon Aug 19 15:13:00 EEST 2019