Juhlintaa 70 vuoden edestä Koskelan seurakuntakodilla

Koskelan seurakuntakoti on ollut 70 vuotta Oulun seurakuntien käytössä. Näitä pyöreitä vuosia juhlistetaan yhteisellä juhlaviikonlopulla 24.–25.8.

Koskelan seurakuntakoti.

Koskelan seurakuntakoti. Kuva: Petteri Tuulos.

Koskelan kartanoksi alun perin rakennettu seurakuntakoti valmistui perimätietojen mukaan 1800-luvun jälkipuoliskolla, ja Oulun tuomiokirkkoseurakunnan kirkkovaltuusto osti kartanon huhtikuussa 1949. Tuiran seurakunnalle talo siirtyi seurakunnan itsenäistyttyä vuonna 1966. Seurakuntakodin käyttö on ollut historiansa ajan hyvin aktiivista ja yhteisöllistä, ja toimintaa järjestetään niin aikuisille kuin lapsille ja nuorillekin eri muodoissa.

Juhlaviikonlopun lauantaina 24.8. kello 12–12.30 lapsiperheille järjestetään Liikkuva Laulureppu -lastenkonsertti, joka on maksuton ja kestää noin puoli tuntia. Liikkuva Laulureppu on Mari ja Timo Raution perustama oululainen yhtye, jonka pääpainona on lastenmusiikki. Tuiran seurakunta tarjoaa konserttivieraille tapahtuman jälkeen jäätelöt.

Sunnuntai aloitetaan kello 11 kansanlaulumessulla, jossa liturgina toimii Tuiran seurakunnan kirkkoherra Niilo Pesonen ja Petteri Tuulos pitää saarnan. Kansanlaulumessussa musiikkia soittavat haitarilla Pertti Haipola ja viululla Silja Lassila, minkä lisäksi Leena Haanpää vastaa teksteistä sekä Aimo Mäki esirukouksesta.

Kansanlaulumessun jälkeen on vuorossa juhlaruokailu kello 12.30, minkä jälkeen muistellaan Koskelan historiaa muistojuhlassa kello 13.30. Muistojuhlassa kuullaan muun muassa musiikkia, lausuntaa sekä Koskelan aiemman asukkaan muistelupuhe. Juhlan päätteeksi juhlaväelle on tarjolla vielä kakkukahvit noin kello 15.

Wed Aug 14 15:20:00 EEST 2019