Iän tuomat muutokset tapetilla Älkää unohtako toisianne -tapahtumassa

Ihmisen vanhenemisen eri puolia puidaan Oulussa syyskuussa, kun ikäihmisille suunnattu Älkää unohtako toisianne -tapahtuma järjestetään keskustan seurakuntatalolla (os. Isokatu 17) torstaina 19.9. kello 10–14.30.
Vanhustyön pastori Markku Palosaari.

Tapahtumassa asiantuntijat puhuvat ikääntymisen vaikutuksista eri alojen näkökulmista noin 45 minuutin esitelmissä. Tapahtuma tulkataan myös viittomakielelle.

Päivä aloitetaan kello 10 hiippakuntapastori Outi Uusimäen ja hiippakuntasihteeri Raimo Paason musiikkiesityksellä, minkä jälkeen Oulun seurakuntayhtymän vanhustyön pastori Markku Palosaari avaa tilaisuuden puhujille. Tapahtuman juontavat Kati Jurkko ja Hannu Tarvas.

Pastori Markku Palosaaren mukaan tilaisuuteen ovat tervetulleita sekä yksin että parisuhteessa elävät, työikäiset ja ikääntyvät ihmiset sekä ylipäänsä ne, joita aihe kiinnostaa.

– Pohdimme, miten ihminen muuttuu iän myötä ja miten näihin muutoksiin tulisi suhtautua. Pyrimme löytämään välineitä muutosten työstämiseen, Palosaari kertoo.

Luennot käsittelevät ikääntymisen yksilöllisiä ja sosiaalisia vaikutuksia

Geriatri Petteri Viramo ottaa tarkasteluun iän tuomat vaikutukset kehossa, ja hänen jälkeensä erityistason seksuaaliterapeutti Mirka Isoniemi puhuu iän ja seksuaalisen hyvinvoinnin suhteesta.

Maksuttoman kahvitarjoilun jälkeen tilaisuus jatkuu Anne Mäkituomaksen ja Markku Salakan esitelmällä, joka käsittelee eläkkeelle jäämisen merkitystä parisuhteessa. Viimeisessä esitelmässä perheneuvojat Marja Haapakoski ja Ilkka Kurjenmäki puolestaan kertovat keskinäisen vuorovaikutuksen haasteista. Jokaisen luennon jälkeen on mahdollisuus keskustella aiheesta yhteisesti.

– Toivomme, että tällainen tapahtuma herättäisi keskustelua. Parisuhteiden muutosten, eläkkeelle jäämisen ja esimerkiksi sairauksien käsitteleminen ei aina ole niin yksinkertaista, Palosaari toteaa.

Lopuksi Sulo Penttilä pitää tapahtuman päätöspuheenvuoron kello 14 alkaen.

Älkää unohtako toisianne -tapahtumaan voi ilmoittautua soittamalla numeroon 050 540 2558 kello 9–15 välisenä aikana perjantaihin 6.9. mennessä. Paikkoja tapahtumaan on rajoitetusti.

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Oulun kaupunki, Oulun ev.-lut. seurakunnat, Oulun Vanhusneuvosto, Vanhustyön keskusliitto, Oulun Seudun Muistiyhdistys sekä Oulun seudun omaishoitajat.

Tue Aug 13 14:38:00 EEST 2019