Piispa Jukka Keskitalo Suviseurojen avajaisissa: Epätäydellisenäkin kirkko on Kristuksen kirkko

Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo vieraili vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen suurtapahtumassa Suviseuroilla Muhoksella perjantaina 28.6.

Piispa puhui avajaistilaisuudessa. Puheessaan Keskitalo toivotti suviseuraväen tervetulleeksi viettämään suurtapahtumaansa Oulun hiippakuntaan.

- Tätä ”puolen Suomen hiippakuntaamme” on usein luonnehdittu herätysliikkeiden hiippakunnaksi, ja sitä se onkin. Kirkkomme herätysliikkeet ovat olleet ja toivon, että ovat myös jatkossa kirkollemme siunauksena, piispa sanoi.

Piispa korosti vieraanvaraisuuden ja yhteisöllisyyden merkitystä ajassa, jossa eri-ikäisten yksinäisyys on yhteiskuntamme suurimpia vitsauksia. Hän otti kantaa myös ajankohtaiseen keskusteluun kirkon jäsenyydestä, kun kirkon sisäiset ristiriidat ovat näkyvästi esillä mediassa.

- Olemme saaneet viime viikkoinakin hämmästellä jopa kirkon jäsenyyteen aiemmin niin sitoutuneiden julkisuuden henkilöiden väläyttelevän kirkosta eroamista. Ymmärrän toki, että kirkon sisäiset ristiriidat saattavat nostaa tällaisiakin ajatuksia mieleen, totesi piispa Keskitalo.

- Jeesuksen seuraajien yhteisö ei ole koskaan ollut tässä maailmassa virheetön. Tämä äiti-kirkkommekaan ei suinkaan ole kaikkine sisäisine ristiriitoineen täydellinen. Päinvastoin, sen kasvot ovat uurteiset ja elämää nähneet kuten pitkään eläneellä vanhuksella. Mutta kukapa nyt vanhan äitinsä hylkäisi hänen uurteisten kasvojensa vuoksi.

Piispa Keskitalo rohkaisi seuraväkeä myös työskentelemään rakentavalla tavalla positiivisen uskonnonvapauden vahvistamiseksi yhteiskunnassa. Kansalaisella on oikeus halutessaan harjoittaa uskontoaan paitsi yksityisesti, myös yhteisöllisesti.

- Julkisella vallalla on siten positiivinen velvoite tukea tämän perusoikeuden toteutumista myös yhteisissä julkisissa tiloissa, kuten koulun ja päivähoidon puitteissa. Tietenkin samalla huolehtien vastakkaisesta oikeudesta.

2019-06-28 13:09:00.0