Puutarhajuhlahatut päässä juhlimaan Puistopuutarhurin taloa

Oulun seurakuntien hautajaishuoneiston nimellä tunnetun puistopuutarhurin talon käyttöönottojuhlaa vietetään 15. kesäkuuta klo 16 alkaen Puistopuutarhurin talossa (Kajaanintie 1).
puistopuutarhurin talo on remontoitu

Puistopuutarhurin talo on remontoitu sisäpinnoiltaan uuteen kuntoon. Samalla se sai uuden nimen entisen hautajaishuoneiston sijaan.

Juhlan avaa tuomiorovasti Satu Saarinen, lisäksi juhlissa puhuu yhteisen kirkkovaltuuston varapuheenjohtaja Marja-Liisa Pylväs sekä yhtymäjohtaja Pekka Asikainen. Puheiden lomassa kuullaan musiikkiesityksiä ja juodaan kahvit. Pukukoodina juhliin on juhlavat puutarhahatut.

Nyt sisäremontoitu puistopuutarhurin talo on jatkossa käytettävissä aiempaa enemmän yleisenä juhla- ja kokoontumistilana.

‑ Remontissa on uudistettu sisätilat täydellisesti, ja sisustus sopii nyt moninaisiin tapahtumiin, rakennuttajainsinööri Johanna Vakkuri kertoo.

Remontti sujui hänen mukaansa ongelmitta, mitään suuria yllätyksiä talon kunnossa ei tullut vastaan:

- Rakennuksen ikä huomioon ottaen ei tullut isoa vastaan. Rossipohjassa olivat suurimmat yllätykset, sieltä löytyi kantokin, Vakkuri sanoo.

Alun perin puistopuutarhurin talo rakennettiin vuonna 1915 vahtituvaksi ja haudankaivajan asunnoksi.  Sen on suunnitellut lääniarkkitehti Harald Andersin.  Taloa laajennettiin vuonna 1931, koska se oli käynyt ahtaaksi haudankaivajan kuusihenkiselle perheelle. Rakennus muutettiin hautajaishuoneistoksi vuonna 1964, muuttamalla vanhoista asuinhuoneista noin 50 neliön kokoinen kokoushuone. Rakennus on kulttuurihistoriallisesti arvokas.

Puistopuutarhurin talon lisäksi Oulun seurakuntien omistuksessa on useita seurakuntataloja sekä muita vastaavanlaisia tiloja. Seurakuntien jäsenet voivat varata tiloja kirkkoherranvirastoista veloituksetta kirkollisiin perhejuhliin, kuten muistotilaisuuksiin, kaste-, rippi- ja hääjuhliin. Muiden juhlien osalta tilojen käytöstä peritään korvaus. Tiloja voivat vuokrata perhejuhlia varten myös muut kuin Oulun seurakuntien jäsenet.

Julkaistu 12.6.2019

Wed Jun 12 07:47:00 EEST 2019