Yhteinen pöytä on katettu kiirastorstaina kauppakeskus Valkeaan - murretaan leipä yhdessä

Tänään kiirastorstaina 18.4 kello 11-13 kauppakeskus Valkeassa on katettuna yhteinen pöytä, jonka ääreen voi istahtaa hetkeksi tai pidemmäksi aikaa keskustelemaan. Jokaiselle on tarjolla vastaleivottu tuore sämpylä ja alkoholitonta rypälejuomaa. Leipä on laktoositonta ja gluteeniton vaihtoehto on tarjolla. Tapahtuman järjestävät Oulun ev.lut. seurakunnat.
Oulun seurakuntien pääsiäiskuva.

Piirros: Mari Ahokoivu

Kiirastorstain kirkollinen aihe on Jeesuksen ja hänen opetuslastensa yhteinen ateria. Tuomiorovasti Satu Saarinen kertoo, että tapahtuman tavoitteena on tuoda kiirastorstain sanoma ulos kirkosta ihmisten arkeen:

"Pääsiäisen vietto alkaa monilla kiirastorstaista.  On hyvä pysähtyä sen äärelle, miksi pääsiäistä vietetään. Kiirastorstaina yhdessä syöminen tuo sanoman konkreettiseksi. Samaan pöytään mahtuivat kaikki. Niin on nytkin. Istahda porisemaan ja puraisemaan tuoretta sämpylää.  Tässä pätee jatkuvan pöydän käytäntö, saa tulla ja mennä, rennosti."

Oulun ev.lut. seurakunnissa järjestetään lisäksi kiirastorstain messuja tänään kello 19 Karjasillan, Kastellin, Pyhän Andreaan, Tuiran, Pyhän Tuomaan, Oulunsalon, Oulujoen, Kiimingin, Haukiputaan, Ylikiimingin ja Yli-Iin kirkoissa sekä Oulun tuomiokirkossa ja Maikkulan ja Pyhän Luukkaan kappeleissa. Kiirastorstain iltakirkkojen päätteeksi alttari riisutaan ja puetaan pitkäperjantain mustaan. Oulun tuomiokirkon messuun voi osallistua myös Virtuaalikirkossa.  Pääsiäistapahtumat löytyvät kootusti Oulun seurakuntien pääsiäissivuilta.

Julkaistu 18.4.2019

2019-04-18 10:00:00.0