Yhdysvaltalainen urkuvirtuoosi tähdittää Oulun Urkupäiviä

Oulun Urkupäiviä vietetään 19.-21.3. neljän erilaisen urkukonsertin merkeissä. Urkupäivien aikana Oulussa esiintyy muun muassa yhdysvaltalainen urkutaituri Jens Korndörfer. Useissa urkukilpailuissa palkittu Korndörfer konsertoi Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39) torstaina 21.3. kello 20 alkaen.
Urkuvirtuoosi Jens Korndörfer

Jens Korndörfer on yksi maailman arvostetuimmista urkutaiteilijoista. Karjasillan kirkon konsertti on hänen ensimmäinen esiintymisensä Suomessa. Kuva: Julia Dokter.

Jens Korndörfer on yksi aikamme merkittävimmistä urkutaiteilijoista, joka konsertoi ympäri maailmaa arvostetuimmissa konserttisaleissa ja kirkoissa. Oulun konsertti on hänen ensimmäinen esiintymisensä Suomessa. Korndöferin konsertissa kuullaan muun muassa J.S. Bachin ja Richard Wagnerin sävellyksiä. Illan isäntänä toimii Oulun ammattikorkeakoulun urkujensoiton lehtori Ismo Hintsala. Konserttiin on vapaa pääsy. Käsiohjelma maksaa 10 euroa.

Kolmen tunnin urkumaraton tuomiokirkossa

Urkupäivät aloittava Urkumaraton kuullaan tiistaina 19.3. Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3 A) kello 18 alkaen. Kolmetuntisen konsertissa esiintyjiin kuuluu Oulun tuomiokirkon urkuri Péter Marosvári ja opettajia ja opiskelijoita Piteån musiikkikorkeakoulusta Ruotsista, Oulun ammattikorkeakoulusta sekä Oulun konservatoriosta.

Urkumaratonissa kirkon molemmat urut vuorottelevat; kuoriurut soivat Bachia ja muuta barokin ajan musiikkia ja pääurut romantiikan ja uudempien tyylien sävellyksiä. Urkumaratonia voi pistäytyä kuuntelemaan lyhyemmäksi hetkeksi tai koko illaksi. Konsertti päättyy kello 21 ja siihen on vapaa pääsy.

Urkupäivien ideoinnista vastaavat kanttori Juha Soranta Karjasillan seurakunnasta sekä Ismo Hintsala Oulun ammattikorkeakoulusta. Tapahtuman järjestelyissä ovat mukana Oulun tuomiokirkkoseurakunta, Karjasillan seurakunta, Oulun ammattikorkeakoulu, Oulun konservatorio ja Piteån musiikkikorkeakoulu.

Oulun Urkupäivien konsertit 19.3. - 21.3. 2019:

Ti 19.3. klo 18-21 Urkumaraton Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3 A), esiintymässä urkureita Suomesta ja Ruotsista. Vapaa pääsy.

Ke 20.3. klo 19 Bachin kuusi triosonaattia OAMK:n urkusali (Kotkantie 1), esiintymässä Ismo Hintsala urut. Liput 10€.

To 21.3. klo 12 Bach- urkuvartti OAMK:n urkusali (Kotkantie 1)

To 21.3. klo 20 Urkuvirtuoosi Jens Korndöferin konsertti Karjasillan kirkko (Nokelantie 39). Vapaa pääsy. Käsiohjelma 10€.

Julkaistu 13.3.2019

2019-03-13 10:28:00.0