Moderni tulkinta Laestadiuksesta Oulun tuomiokirkossa 12.10.

Baritoni Esa Ruuttunen esittää Lars Leevi Laestadiuksen roolin Jyrki Linjaman kirkko-oopperassa Kolme kirjettä Laestadiukselle 15-vuotisjuhliaan viettävillä Uuden Musiikin Lokakuu –nykymusiikkijuhlilla Oulun tuomiokirkossa lauantaina 12.10.2019 kello 18.00.
Oulun tuomiokirkko

− Teoksessa on upea musiikki ja suurten inhimillisten kysymysten pohdintaa, sanoo Uuden Musiikin Lokakuun uusi taiteellinen johtaja, viulisti Maria Puusaari.

− Kyseessä on kansainvälisesti menestyneimpiin kuuluvan baritonimme Esa Ruuttusen viimeinen tilausteos. Tässä hän saa yhdistää jykevän äänensä ja karismaattisen saarnaajapersoonansa, onhan hän koulutukseltaan teologi ja toiminut kymmenen vuotta pappina ennen laulu-uraansa, kertoo Puusaari.

− Laestadiuksen persoonan moniulotteisuus tulee esiin mezzosopraano Laura Mäkitalon esittämien vahvojen naisroolien kautta, toteaa Puusaari.

− Ooppera on kerännyt aiemmissa esityksissä täysiä saleja ja koskettanut kuulijoita.

Kolme kirjettä Laestadiukselle –oopperan ohjaa Suomen Kansallisteatterissa dramaturgina ja ohjaajana työskentelevä Michael Baran. Hän on myös kirjoittanut teoksen libreton yhdessä säveltäjä Jyrki Linjaman kanssa.

Ooppera sijoittuu Laestadiuksen elämän viimeiseen hetkeen, ajasta ja paikasta irtautuvaan unenomaiseen tilaan. Enkeli keskustelee Laestadiuksen kanssa ja näyttää takautumia hänen elämästään. Laestadius muistaa Lapin Marian ja hänen saarnojensa voiman, kohtaamisensa vaimonsa Brita-Kajsan kanssa sekä elämää kasvitieteilijän kenttätyössä. Laestadius muistelee saamelaisen äitinsä kehtolauluja. Hän muistaa surujakin, kuten kovaa lapsuuttaan ja oman lapsensa kuolemaa.

Enkeli näyttää Laestadiukselle myös tulevaisuutta. Oopperassa Laestadius pohtii, kuinka suhtautua aloittamansa herätysliikkeen nykyajan ongelmiin. Niitä hänelle kertoo kirjeellä kolme meidän aikamme naista. Ammatinvalintansa vuoksi liikkeessä tuomittu oopperalaulaja kirjoittaa Laestadiukselle, samoin hoitokokousten piinaama nainen sekä seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi joutunut nuori nainen, jonka hyväksikäyttäjää liike on suojellut. Laestadius myötäelää kirjoittajien hätää, pohtii uskonnon vallankäyttöä ja lausuu kysymyksiä Jumalalle.

Esityksessä soittaa Kamariorkesteri Soli Deo Gloria, jonka muusikot ovat Radion Sinfoniaorkesterin soittajia. Esityksen johtaa Juhani Lamminmäki.

Uuden Musiikin Lokakuu toteuttaa esityksen yhteistyössä Oulun tuomiokirkkoseurakunnan kanssa. Esitystä tukee Kordelinin säätiö.

Kuuntele teosta Yle Areenasta

Lue Ylen artikkeli aiheesta