Rukouslaulut ja hiljaisuus karkottavat kiireen Taizé-messussa

Haukiputaalla ja Oulunsalossa voi helmikuun aikana osallistua rauhoittumiseen ja mietiskelyyn ohjaavaan Taizé-messuun. Haukiputaan seurakuntakeskuksessa (Kirkkotie 10) Taize-messu järjestetään sunnuntaina 3.2. kello 18 ja toisen kerran keväällä 5.5. kello 18. Oulunsalon kirkossa (Uhrikirkonkuja 2) mukaan pääsee perjantaina 22.2. kello 19.

Pastori Teija Liukko Haukiputaan seurakunnasta

Pastori Teija Liukko kutsuu Taizé-messuun kaikkia, jotka kaipaavat elämäänsä pysähtymistä, rauhaa ja hiljaisuutta. Kuvaaja: Sanna Krook/Kirkon kuvapankki

Jumalanpalvelukset noudattavat perinteistä messukaavaa, mutta musiikkina ovat rauhoittavat Taizé-yhteisön rukouslaulut. Haukiputaalla messun musiikista vastaavat kanttori Hannu Niemelä ja Haukiputaan Kirkon Kamarikuoro.

Pastori Teija Liukko kannustaa mukaan kaikkia, jotka kaipaavat elämäänsä pysähtymistä, rauhaa ja hiljaisuutta:

”Hämärään seurakuntasaliin tuodut kynttilät, rukousjakkarat ja räsymatot luovat rauhallista tunnelmaa. Yksinkertaisten rukouslaulujen säkeet toistuvat monta kertaa, ja niihin on helppo päästä mukaan. Saarna ei ole pelkkää puhetta, vaan se jättää tilaa omille ajatuksille.”

Oulunsalossa Taizé-messu järjestetään vastauksena seurakuntalaisten toiveisiin:

”Oulunsalolaiset ovat toivoneet seurakunnaltaan nykyistä monipuolisempaa jumalanpalveluselämää etenkin ilta-aikoihin. Lähdemme nyt kokeilemaan miten ihmiset löytävät perille  perjantai-iltaan sijoittuvaan jumalanpalvelukseen. Hiljentymiseen ja mietiskelyyn painottuva messu tarjoaa lepohetken viikonlopun alkuun”, kertoo pastori Iida Glumoff Oulunsalon seurakunnasta.

Taizé-messun juuret ovat ranskalaisen Taizé-yhteisön rukouslauluperinteessä. Suomessa liikettä on tehnyt tunnetuksi virsirunoilija Anna-Maija Raittila 1970-luvulta alkaen ja nykyään Taizé-laulut ovat merkittävässä asemassa myös Suomessa laulettavassa hengellisessä musiikissa. Keskustan seurakuntatalossa (Isokatu 17) voi osallistua sunnuntaisin kello 17.30 Taizé-henkisiin hiljaisuuden rukoushetkiin.

Julkaistu 28.1.2019

2019-01-28 10:06:00.0