Lunasta uuden vuoden lupauksesi - kutsu hyvän tekemiseen!

Kirkon Ulkomaanapu tutuksi -tilaisuus järjestetään Oulussa 31.1. klo 18

opettajat_ilman_rajoja_THUMB.jpg

Kuva: Kirkon Ulkomaanapu

Kirkon Ulkomaanapu on Suomen suurin kansainvälisen avun järjestö, mutta miksi kirkolla on oma ulkomaille apua antava järjestö? Minkä vuoksi apua tulisi antaa ulkomaille, kun kotimaassakin on köyhyyttä ja hätää? Mihin suomalainen tarvitsee Kirkon ulkomaanapua? Miten minä voin tehdä hyvää?

Jos hyvän tekeminen ja vapaaehtoistyö kiinnostaa, on tammikuun lopulla mahdollisuus tutustua Kirkon Ulkomaanavun toimintaan.

Kirkon Ulkomaanapu tutuksi -tilaisuus järjestetään Oulussa 31.1. klo 18-19.30 Keskustan seurakuntatalolla, Isokatu 17. Kahvit ovat tarjolla kello 17.30 alkaen.

Illassa KUA:n toiminnanjohtaja Jouni Hemberg kertoo tuoreet terveiset työmatkaltaan Pohjois-Koreasta, Myanmarissa ja Nepalissa, joissa hän on tavannut maiden hallituksien edustajia, YK-järjestöjä ja muita kansainvälisiä toimijoita. Ja mikä tärkeintä, KUA:an avunsaajia.

Tilaisuudessa ovat mukana myös KUA:n sidosryhmäpäällikkö Asta Turtiainen sekä oululainen KUA:n vapaaehtoinen Eino Mikkonen. Iltaa juontavat kansainvälisen työn hiippakuntasihteeri Matti Laurila ja diakoniatyöntekijä Heidi Karvonen, illan päättää kirkkoherra Juhani Lavanko.

Suomalaiset haluavat auttaa

Suomalaisten auttamishalu ei ole vähentynyt. Kirkon ulkomaanavulla on aktiivisia vapaaehtoisverkostoja, joissa voit tehdä hyvää vapaaehtoisena.

Naisten Pankki kerää varoja naisten toimeentulon ja yrittäjyyden kehittämiseksi. Nopean toiminnan joukot lähtevät lipaskerääjiks auttaakseen katastrofien uhreja ja hädässä olevia.  Changemaker- nuorisoverkosto on kampanjoinut globaalin oikeudenmukaisuuden puolesta jo yli kymmenen vuotta. Kasvatusalan ammattilaisia kokoava Opettajat ilman rajoja -verkosto tukee kehitysmaiden opettajien osaamista ja laadukkaan opetuksen toteutumista.

Kirkon Ulkomaanapu sai alkunsa, kun avustuskohteena oli Suomi

Kirkon Ulkomaanapu on Suomen suurin kansainvälisen avun järjestö. Se toimii 14 maassa, siellä missä hätä on suurin. Kirkon Ulkomaanavun toimintaa ohjaavat tasa-arvo, syrjimättömyys ja vastuullisuus. Toiminnan tavoitteena on kaikille oikeus rauhaan, laadukkaaseen koulutukseen ja kestävään toimeentuloon.

Kirkon Ulkomaanapu on saanut alkunsa 1947, kun avun tarve sodan jälkeisessä Suomessa oli huutava. Ruuasta ja vaatteista oli huomattava puute. Tähän sotienjälkeiseen huutavaan nälkään ja tavarapulaan muualta tulevia lahjoituksia kanavoimaan perustettiin Luterilaisen Maailmanliiton suomalainen kansalliskomitea 1947, ja siitä Kirkon Ulkomaanapu on saanut alkunsa. Tällöin Suomen luterilainen kirkko liittyi virallisesti kansainvälisen avun verkostoon. Avustuskohteena oli sodanjälkeinen Suomi.

Nyt meillä on mahdollisuus auttaa toisia.

Tuomiorovasti Satu Saarinen on Kirkon Ulkomaanavun matkalla Ugandassa. Hänen fb-postauksiaan matkalta voi lukea hänen fb-sivultaan.

Julkaistu 24.1.2019

2019-01-24 13:19:00.0