Jouluradion uutuus on Pikkujouluradio

Jouluradio on palannut radioaalloille kaikkiaan 26 lähetysalueella ja se kattaa ennätykselliset 4,3 miljoonaa kuulijaa.
Kuvassa on punainen, pyöreä heijastin, jossa on lukee Jouluradio.fi.

Oulun alueella Jouluradion kuuluvuuden tarjoaa Oulun seurakunnat. (kuva Heli Blåfield)

Oulussa Oulun seurakuntien tarjoama Jouluradio soi FM-taajuudella 91,6 MHz ja kaapelitaajuuksilla 101,9 MHz (DNA) ja 91,6 MHz (Telia).

Jouluradion kanavaperheeseen kuuluu varsinaisen Jouluradion lisäksi yhdeksän verkkokanavaa, joista tämän vuoden uutuus on Pikkujouluradio. Sitä kuvaillaan täydelliseksi jouluisten etkojen taustamusiikiksi, joka on sekoitus nykysoundia ja ysäriklassikoita.

Tämä vuoden tärkeimmäksi tavoitteekseen Jouluradio on asettanut naisten aseman parantamisen musiikkialalla. Jouluradio on sitoutunut nostamaan naisartistien esittämän musiikin määrän vähintään 50 prosenttiin. Musiikkia ei silti edelleenkään valita yksin esittäjän tai tekijän sukupuolen perusteella.

“Haluamme tarjota kuulijoillemme parhaita, kiinnostavimpia ja rakastetuimpia joululauluja kuten ennenkin. Mielestämme se on mahdollista toteuttaa niin, että kanavilla soi tasapuolisesti sekä naisten että miesten esittämää musiikkia”, valaisee Jouluradion musiikkipäällikkö Aura Neuvonen.

Toisissa kanavista tasajako on haastavampaa toteuttaa kuin toisissa. Esimerkiksi Raskaaseen musiikkiin keskittyvän Rouhea joulu -kanavan suhteen hyvä alku on saada naisten esittämän musiikin määrä nostettua kahdesta prosentista viiteen.

Jouluradio julkaisee vuosittain uuden version Hoosianna-virrestä. Tämän vuoden Hoosianna on reipasta irlantilais-folkkia. Kappaleen on sovittanut Katja Lappi ja sen esittää Nina Tapio.
Vuonna 2017 Jouluradio saavutti Kansallisen Radiotutkimuksen mukaan jouluviikolla ennätykselliset miljoona viikkokuuntelijaa. Kuuntelijoita oli 128 eri maassa.

Julkaistu 3.12.2018

2018-12-03 14:37:00.0