Ristiäiset hoituvat helposti messun yhteydessä

Moni loppuvuodesta lapsensa saava suunnittelee jo ristiäisiä nimi- ja kummivalintoineen. Karjasillan seurakunta järjestää kaikille avoimen kastemessun Pyhän Andreaan kirkossa sunnuntaina 13.1. kello 12.
Kuvassa on vauva, jota ympärillä olevat siunaavat.

Kastemessussa lapsi kastetaan seurakunnan yhteisessä juhlassa. (kuva Sanna Krook)

Messussa pidetään saarnan jälkeen kasteosuus, jossa kastetaan kaikki tilaisuuteen ilmoitetut lapset. Karjasillan seurakunta tarjoaa messun jälkeen kakkukahvit kaikille messuun osallistuville.
Kastemessuun ilmoittaudutaan perjantaihin 5.1. mennessä Karjasillan kirkkoherranvirastoon. Kirkkojärjestyksen mukaan lapsi olisi hyvä kastaa kahden kuukauden kuluessa syntymästä.
Messussa voidaan kastaa myös vanhempia lapsia ja aikuisia. Yli 15-vuotiaan kastettavan täytyy käydä rippikoulu ennen kasteen suorittamista.

Karjasillan seurakunta on järjestänyt kastemessuja jo vuosien ajan. Seurakuntapastori Heikki Karppisen mukaan messu on luonteva paikka kasteen järjestämiselle.
”Kasteessa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi. Tämä seurakuntayhteys konkretisoituu messussa, joka on seurakunnan yhteinen juhla.”
Kastemessu myös madaltaa kynnystä ristiäisten järjestämiseen, jos oman juhlan järjestäminen tuntuu jostakin syystä haastavalta. Tilaisuutta varten ei tarvitse tehdä hankintoja, sillä esimerkiksi kastemekon voi halutessaan lainata seurakunnalta.
Kastamisen edellytyksenä on, että jompikumpi vanhemmista on evankelis-luterilaisen kirkon jäsen ja että kastettavalla on kaksi kummia.

Julkaistu 21.11.2018

Wed Nov 21 08:26:00 EET 2018