Seurakuntavaalit: Sunnuntaina 18.11. valitaan kirkon uudet päättäjät

Seurakuntavaaleissa äänestetään oman seurakunnan äänestyspaikassa.

Äänestämällä seurakuntavaaleissa vaikutat seurakuntasi ja koko kirkon tulevaisuuteen!

Seurakuntavaalien varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 18.11., jolloin äänestetään oman seurakunnan äänestyspaikassa klo 11–20.

Varsinaisen vaalipäivän äänestyspaikat ovat äänioikeutetuille lähetetyssä vaalikirjeessä sekä Oulun ev.-lut. seurakuntien vaalisivulla: www.oulunseurakunnat.fi/seurakuntavaalit/vaalipaivan-aanestyspaikat.

Äänestykseen tulee ottaa mukaan todistus henkilöllisyydestä. Henkilöllisyystodistuksen lisäksi on hyvä ottaa mukaan vaalikirjeen mukana saapuva ilmoituskortti, mutta sen puuttuminen ei estä äänestämistä.

Seurakuntavaaleissa äänioikeus on jokaisella evankelis-luterilaisen kirkon jäsenellä, joka viimeistään vaalipäivänä täyttää 16 vuotta ja jolla on kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta Suomessa. Äänestää voi vain oman kotiseurakunnan ehdokkaita.

Oulussa samalla kertaa kahdet vaalit

Oulussa vaaleilla valitaan jäsenet oman seurakunnan seurakuntaneuvostoon, joka johtaa seurakunnan toimintaa sekä yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka käyttää ylintä päätösvaltaa seurakuntayhtymässä. Molempia vaaleja varten on omat ehdokaslistat. Sama ehdokas voi olla ehdolla molemmissa vaaleissa tai vain toisessa. Vaaleissa valittavien luottamushenkilöiden toimikausi on 2019–2022.

Seurakuntavaalien Vaalistudiossa seurataan vaalituloksia

Kirkon viestinnän Vaalistudiossa seurataan vaali-iltana äänestysprosenttia sekä ensimmäisiä vaalituloksia.

Asiantuntijat keskustelevat vaalikampanjasta, ehdokasasettelusta, kirkkoon liittyvistä mielikuvista sekä siitä, mitä tuloksista voidaan päätellä.

Kolmituntisen lähetyksen (klo 21–24) aikana seurataan myös, millaisia tuloksia saadaan eri puolilla Suomea, ja millaista keskustelua käydään esimerkiksi Tampereella, Jyväskylässä, Turussa ja Oulussa.

Katsojat voivat osallistua keskusteluun Twitterin välityksellä. Lähetys on osittain kaksikielinen. Lähetys on katsottavissa kirkon verkkosivuilla evl.fi.

Lisätietoa seurakuntavaaleista verkossa:
www.oulunseurakunnat.fi/seurakuntavaalit