Seurakuntavaalit alkavat ennakkoäänestyksellä ensi tiistaina 6.11.

Ennakkoon voi Oulussa äänestää yli viidessäkymmenessä paikassa.

Kirkko kuuntelee kaikkia mutta vain toimimalla voit vaikuttaa sen tulevaisuuteen. Muista äänestää seurakuntavaaleissa!

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys alkaa ensi tiistaina 6. marraskuuta ja päättyy lauantaina 10. marraskuuta. Ennakkoon voi äänestää missä tahansa äänestyspaikassa ympäri Suomea. Ulkomailla ei voi äänestää. Äänestäjällä tulee olla mukanaan kuvallinen henkilötodistus.

Ennakkoäänestyspaikkoja on runsaasti ei puolilla Oulua. Kirkkoherranvirastojen ja seurakuntatalojen lisäksi äänestää voi muun muassa monissa kouluissa ja oppilaitoksissa, marketeissa sekä kirjastoissa. Myös Oulunsalon lentoasemalla voi antaa äänensä. Osassa ennakkoäänestyspaikoista voi äänestää kaikkina ennakkoäänestyspäivinä, osassa taas vain tiettyinä päivinä.

Oulussa on lisäksi käytössä vaalibussi, joka kiertää Tuiran seurakunnan alueella.

Tiedot oman seurakunnan alueella olevista ennakkoäänestyspaikoista ja -ajoista on äänioikeutetuille lähetetyssä vaalikirjeessä. Oulun seitsemän seurakunnan ennakkoäänestyspaikat ovat kootusti vaalisivulla: www.oulunseurakunnat.fi/seurakuntavaalit/ennakkoaanestys.

Oulussa samalla kertaa kahdet vaalit

Oulussa vaaleilla valitaan jäsenet oman seurakunnan seurakuntaneuvostoon, joka johtaa seurakunnan toimintaa sekä yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka käyttää ylintä päätösvaltaa seurakuntayhtymässä. Molempia vaaleja varten on omat ehdokaslistat. Sama ehdokas voi olla ehdolla molemmissa vaaleissa tai vain toisessa. Vaaleissa valittavien luottamushenkilöiden toimikausi on 2019–2022.

Seurakuntavaalien varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 18.11., jolloin voi äänestää vain oman seurakunnan äänestyspaikassa.

Kuka voi äänestää?

Seurakuntavaaleissa saavat äänestää viimeistään vaalipäivänä 18.11.2018 16 vuotta täyttävät evankelis-luterilaisen kirkon jäsenet. Rippikoulua tai konfirmaatiota ei edellytetä äänestämiseen, jäsenyys riittää. Äänestää voi vain oman kotiseurakunnan ehdokkaita.

Ennakkoäänestyspaikat Oulussa >>

Vaalipäivän äänestyspaikat Oulussa >>