Liike pitää virkeänä

Syksyinen aamuaurinko paistaa punaisen omakotitalon seinään Hönttämäessä. Sisällä talossa odottaa Toivo Heikkinen, jonka kädenpuristus on jämäkkä, mutta lämmin.
Toivo verkkoon_M.jpg

Hönttämäessä asuva Toivo Heikkinen saa voimaa seurakunnan toiminnasta ja liikunnasta. Toimistohuoneessa sijaitsevaan soutulaitteeseen Heikkinen tarttuu kolmisen kertaa viikossa.

Tapaaminen on sovittu yhdeksäksi, sillä puoliltapäivin 89-vuotias Heikkinen on jo omilla menoillaan. Hän kertoo piipahtavansa joka päivä jossakin kotia edempänä.

”Eilen olin Talvikankaan asukastuvalla voimistelemassa ja huomenna menen sinne viettämään Pizzaperjantaita. Teen kävelylenkkejä pururadalla ja vesikävelen uimahallissa. Jos ohjelmassa ei ole muuta, niin lähden käymään lounaalla.”

Toivo Heikkinen sopisi malliesimerkiksi parhaillaan vietettävälle Vanhustenviikolle, jonka tämän vuoden teema on Iloa toimeliaisuudesta. Mahdollisuuksia toimeliaisuuteen on tarjoutunut erityisesti Oulun seurakunnilta.

”Seurakunta järjestää paljon toimintaa, jonne on mukava tulla. Oulujoen seurakunnan diakoniatyöntekijä Ulla-Maija Ruotsalainen kannustaa aina mukaan.”

Toivo Heikkinen jäi leskeksi yhdeksän vuotta sitten ja lapset asuvat kaukana. Seurakunnan tapahtumista yksin asuvalle miehelle löytyy aina seuraa.

”Paljon mukana on naisia, he ovat aktiivisempia lähtemään ja heitä on tässä iässä muutenkin miehiä enemmän. Mutta kyllä siellä saa aina juttuseuraa myös miehistä.”

Heikkinen kuvailee olevansa liikkuvaa sorttia, jolle lähteminen on aina ollut helppoa. Terveys on mahdollistanut lähtemisen, samoin hänellä yhä oleva ajokortti ja auto.

Seuraava pidempi reissu on seurakunnan järjestämä matka Martimoaavalle, jonne Heikkinen ilmoittautui, kun seurakunnan menoista tutuksi tullut kaveri soitti ja pyysi mukaan.

Mitä toimeliaisuudesta nauttiva mies sanoisi hänelle, joka miettii, lähteäkö mukaan toimintaan vai ei?

”Jos vain on kykyä, kannattaa lähteä. Yksinasuvia ikäihmisiä on paljon ja ryhmätoiminta auttaa pitämään ajatusmaailman ja liikekyvyn kunnossa”, hän kannustaa.

kuva ja teksti: Marita Ahlgren

2018-10-09 08:28:00.0