KappeLive käynnistyy virsien ja popin yhdistelmällä

Lauluyhtye Histan veisaajat käynnistää Oulun seurakuntien KappeLive-konserttisarjan lauantaina 1.9. kello 19. Pyhän Luukkaan kappelissa pidettävän konsertin teema on kuolema, jota käsitellään sekä vuosisatoja vanhojen virsien että 2000-luvun pop-musiikin kautta.
Kuvassa on lauluyhtye Histan veisaajat kirkon alttarin luona.

Histan veisaajat aloittaa KappeLiven kymmenennen kauden.

Kuolemasta-konserttikokonaisuus yhdistää erilaiset musiikkityylit toisiinsa saumattomasti. Tämä onnistuu, kun laulujen teema on yhteinen.

”Illan ohjelmassa on mukana esimerkiksi PMMP:n tunnetuksi tekemä Lautturi ja vuoden 1701 virsikirjassa ensimmäisen kerran julkaistu Sen suven suloisuutta. Kun käsittelemme samaa aihetta eri aikakausina syntyneen musiikin kautta, saamme aikaan ajattoman fiiliksen,” kuvailee yhtyeen keulahahmo Tuomas Meurman.

Konsertissa pääosassa on akustinen laulu, mutta ääneen pääsevät myös kontrabasso, kantele ja oululaislähtöisen Pauliina Kauppilan soittamat lyömäsoittimet.

Histan veisaajien konsertti on tänä syksynä 10 vuotta täyttävän KappeLive-konserttisarjan 68:s konsertti. KappeLive jatkaa perinteisellä, musiikillisia tyylirajoja rikkovalla tavalla. Valmistelussa mukana oleva kappalainen Päivi Jussila kertoo järjestäjien antavan muusikoille vapaat kädet ohjelmiensa suunnitteluun. Hänen mukaansa kirkkoon sopimatonta musiikkia ei ole.

”Olen sitä mieltä, että erottelu populaari- ja korkeakulttuurin välillä on keinotekoista. Populäärin lumoa ei pidä vähätellä,” hän muistuttaa.

Tänä syksynä ohjelmistossa on muun muassa hiljaista rukouslaulua ja kansanveisuuta. Pyhän Luukkaan intiimi tunnelma tuo tilaisuuksiin oman leimansa. Kaikkiin konsertteihin on vapaa pääsy.

Kuva: Joona Raudaskoski.

Julkaistu 21.8.2018