Tuomiokirkko soi Taiteiden yönä

Oulun tuomiokirkossa pidetään Taiteiden yön konsertti torstaina 16.8. kello 21. Konsertissa kuullaan yhdistelmä harppu-, huilu- ja urkumusiikkia Vuokko Ahtilan (harppu) ja Emma Tessierin (huilu) ja Péter Marosvárin (urut) esittämänä.
Kuvassa ovat esiintyjät Péter Marosvári, Vuokko Ahtila ja Emma Tessier.

Ajallisesti konsertin kuluessa siirrytään 1800-luvun lopulta nykypäivään.

Urkuri, tuomiokirkkoseurakunnan kanttori Péter Marosvári kuvailee ohjelmaa vaihtelevaksi ja kiinnostavaksi. Hän kertoo itse soittavansa konsertissa kevyttä, jazz-tyylistä musiikkia.

”Urkukappaleet ovat suurelle yleisölle todennäköisesti melko uusia tuttavuuksia. Osa niistä on mukana viime marraskuussa ilmestyneellä Tanssivat urut –levylläni. Soitan konsertissa esimerkiksi kolme Johannes Matthias Michelin säveltämää jazz-preludia”, Marosvári lupaa.

Myös harpisti Vuokko Ahtila kertoo hänen ja huilisti Emma Tessierin esittämän musiikin olevan tavanomaista eksoottisempaa. Ohjelmassa yhdistyvät ranskalaiset, eteläamerikkalaiset ja intialaiset vivahteet.

”Soitamme muun muassa Ravelin kappaleen habaneran tyyliin ja maailmankuulun intialaisen sitar-taiteilija Ravi Shankarin sävellyksen. Lisäksi luvassa on sooloteoksia, huilulla Debussyn Syrinx ja harpulla Caplet'n espanjalaisvaikutteinen teos. Urut vuorottelevat harpun ja huilun kanssa ja uskon konsertin ohjelmiston olevan mielenkiintoinen ja monipuolinen.”

Musiikin maisteriksi valmistunut Ahtila opiskeli harpunsoittoa Han-An Liun ja Sophie Schwödiauerin johdolla. Hän on tehnyt opintoja myös Kölnin Musiikkikorkeakoulussa sekä Prahan Musiikkiakatemiassa. Ahtila on työskennellyt keikkailevana orkesterimuusikkona ympäri Suomea sekä ulkomailla ja konsertoinut paljon myös sooloharppukonsertteja pitäen sekä kamarimuusikkona.

Etelä-Ranskassa syntynyt Emma Tessier on opiskellut musiikkia Pariisissa ja työskennellyt huilistina myös Torontossa, Jyväskylässä ja Rovaniemellä. Nykyisin hän on Oulu Sinfonian huilun varaäänenjohtaja.

Kanttorina työskentelevä Péter Marosvári on valmistunut urkuriksi Franz Lisztin musiikkiakatemiasta Budapestistä. Hän on opettanut urkujen soittoa ja laulua Pécsin yliopistossa Unkarissa ja toiminut urkumusiikin professorina Daegun katolilaisessa yliopistossa Etelä-Koreassa. Useilla paikkakunnilla Suomessa kanttorina toiminut Marosvári on julkaissut lukuisia levytyksiä ja konsertoinut 20 maassa ympäri maailmaa.

Taiteiden yön konserttiin on vapaa pääsy. Ovella jaettavien käsiohjelmien hinta on 7 euroa.

Kuva Oulun seurakunnat

Julkaistu 7.8.2018