Afrikkalainen pop up –ravintola tukee perhekotia

Keskustan seurakuntataloon (Isokatu 17) perustetaan afrikkalainen pop up-ravintola sunnuntaina 12.8. kello 12–15.30. Päivän tuotto ohjataan lyhentämättömänä Furaha ry:n perustaman, pääasiassa pakolaislapsille suunnatun perhekodin ylläpitämiseen Ugandassa.
Kuvassa on Furaha-kodissa työskentelevä Louise.

Ravintolassa on tarjolla kongolaisten kokkien ja vapaaehtoisten auttajien tekemää afrikkalaista ruokaa. Listalla on lihapullia, kanapataa, paistettuja kasviksia, kassavaa, ugalia, riisi ja perunoita, chiliä ja tomaattia. Jälkiruoaksi voi nauttia kakkukahvit tai teetä ja hedelmäsalaattia. Aterian hinta on aikuisilta 10 euroa ja lapsilta 6 euroa, jälkiruoan saa kahdella eurolla.

Jinjan kaupungissa sijaitseva, Furaha-niminen perhekoti perustettiin tänä vuonna. Talossa asuu tällä hetkellä kaksi orvoksi jäänyttä lasta ja heidän hoitajansa, mutta toiminnan muotoutuessa lapsilukua on tarkoitus kasvattaa kymmeneen.

Rahaa perhekodin perustamiseen ja ylläpitoon on kerätty tähän mennessä järjestämällä pop up –ravintoloiden lisäksi erilaisia tapahtumia ja myymällä käsitöitä. Eniten rahaa tarvitaan perhekotina toimivan talon ylläpitoon.

”Seurakuntataloon perustettavan pop up –ravintolan avulla kerätään nyt varoja etupäässä talon loppuvuoden vuokrien maksuun. Rahaa kuluu myös ruokaan ja lasten koulumaksuihin”, kertoo toimintaa luotsaavan Furaha ry:n puheenjohtajana toimiva Aija Saari.

Saari iloitsee yhteisöllisyydestä, jota Furaha-kodin hyväksi tehty toiminta on synnyttänyt erityisesti maahanmuuttajien keskuudessa. Oulussa ruokaa laittavissa on niin kiintiöpakolaisia kuin turvapaikanhakijataustaisia henkilöitä.

”Yhteistyötä tehdään, vaikka yhteistä kieltä ei olekaan. Tämän avulla voi auttaa konkreettisesti muita pakolaisiksi joutuneita.”

Oulun seurakunnille Furaha-kodin tukeminen ja pop up –ravintolan perustaminen ovat  tapa tukea kansainvälistä diakoniaa. Oulujoen seurakunnan diakoniatyöntekijä Anu Fedotoff muistuttaa, että diakonian tehtävä on pitää huolta niin lähellä kuin kaukana olevista lähimmäisistä.

”Pop up –ravintola on hyvä tapa auttaa, sillä pienelläkin summalla voi kehitysmaassa saada aikaan paljon.”

Kuva Furaha ry.

Julkaistu 3.8.2018

Tiedotetta päivitetty 9.8.2018: Korjattu, että perhekoti on Furaha ry:n perustama ja että kyseessä on perhekoti, ei orpokoti.

2018-08-03 09:19:00.0