Kraaselin saarella vietetään Hiljaisuuden päivää

Oulun edustalla sijaitsevalla Kraaselin saarella vietetään Hiljaisuuden päivää lauantaina 18.8. kello 10–18. Oulun seurakuntien järjestämässä tapahtumassa yhdistyvät luonnossa liikkuminen ja kristillinen meditaatio.
Kuvassa on merta ja hiekkaa.

Päivä käynnistyy Taskisenrannasta (Tiiliruukinkuja), jossa kuullaan lyhyt esittely Kraaselin saaren historiasta. Ponttonilauttakyyti saareen kestää puolisen tuntia.

Saaressa osallistujille annetaan ohjeita päivää varten. Päivän aikana kierretään kävelyoppaan johdolla 4–5 kilometrin pituinen lenkki, jonka aikana on mahdollista pohtia osallistujille jaettavaa tekstiä ja tutkailla, millaisia mietteitä se ja luonnossa liikkuminen herättää. Tarjolla on vaihtoehtoisesti myös noin kilometrin mittainen reitti.

Päivä on tarkoitus viettää hiljaisuudessa. Hiljaisuuteen laskeudutaan vähitellen lauttamatkan aikana ja hiljaisuus päättyy yhteiseen tilaisuuteen ennen saarelta lähtöä. Retriitinohjaaja, pastori Soili Pitkäsen mukaan hiljaisuudessa käveleminen, pyhiinvaeltaminen, on vanha kristillinen tapa.

”Kävellessä ajatukset usein selkiytyvät. Luonnon keskellä hiljentyessä mielen myllerrys voi rauhoittua hetkeksi.”

Saarella on tarjolla kahvia, kahvileipää ja makkaraa sekä mahdollisuus uintiin ja saunomiseen. Matkaan voi varustautua myös omin eväin. Mukaan kannattaa ottaa täytetty vesipullo.

Tapahtuma on maksuton. Lisätietoa ja ilmoittautumiset Soili Pitkäselle (p. 040 506 4244) tai Tuiran kirkkoherranvirastoon (p. 08 531 4600).

Julkaistu 31.7.2018

2018-07-31 12:09:00.0