Iivo sai nimen mitalistin mukaan

Pian viisi kuukautta täyttävä Iivo tuhisee tyytyväisenä Kaukovainiolla sijaitsevan kotinsa olohuoneessa. Nelilapsisen perheen nuorimmainen kastettiin Iivo Aatoksi helmikuussa. Komea nimi sai innoituksen perhejuhlan alla Suomeen saadusta olympiakullasta.
Kuvassa on Tiina Vähäkuopus sylissään Iivo ja vieressä Iiris.

”Olemme seuranneet hiihtäjä Iivo Niskasen taivalta ja hänestä on tullut koko perheen idoli. Kulta 50 kilometrin hiihdossa oli hieno juttu”, iloitsee perheen äiti Tiina Vähäkuopus.

”Iivo sopi hyvin myös sisarussarjan muihin nimiin. Meillä on nyt Oona, Onni, Iiris ja Iivo”, hän lisää.

Kastejuhlaa vietettiin Tiina ja Jari Vähäkuopuksen kotona ja pappina toimi Karjasillan seurakunnan kappalainen Olavi Mäkelä. Kotikaste oli luonteva valinta, samoin kuin lapsen kastaminen ylipäänsä.

”Meille se on tärkeää, koska kasteessa lapsi saa siunauksen. Hänet liitetään seurakunnan ja kirkon jäseneksi ja hän voi kasvaa uskossa, Jumalaan turvaten.”

Iivo sai elämäntaipaleensa turvaksi myös kuusi kummia. Tilaisuutta värittivät muidenkin lasten kastajaisissa laulettu virsi Ystävä sä lapsien ja uutena mukaan otettu Jumalan kämmenellä. Isoveli Onni sai kunnian pidellä kastekynttilää.

”Ja minä kuivasin Iivon pään”, ilmoittaa kuusivuotias isosisko Iiris ylpeänä.

”Juhlat syntyivät varsin pienillä järjestelyillä. Äiti auttoi leipomisessa ja kastemekko lainattiin seurakunnalta”, Tiina Vähäkuopus summaa.

Kastajaisia voi viettää myös täysin ilman valmisteluja. Pyhän Andrean kirkossa pidetään noin parin kuukauden välein kastemessuja, joissa saarnan jälkeen kastetaan kaikki tilaisuuteen ilmoitetut lapset. Kaikille avoimen messun lopuksi juodaan yhdessä seurakunnan tarjoamat juhlakahvit.

”Kastemessuun osallistuminen on helppoa ja meiltä löytyy kaikki kastejuhlaan tarvittava. Seuraavan kastemessun ajankohdasta kannattaa olla yhteydessä kirkkoherranvirastoon”, vinkkaa Karjasillan seurakunnan seurakuntapastori Heikki Karppinen.

kuva ja teksti: Marita Ahlgren

Wed May 02 08:18:00 EEST 2018