Pääsiäinen on hiljentymisen ja yhteisen juhlan aikaa

Oulun ev.lut. seurakunnissa vietetään pääsiäistä lukuisissa messuissa, jumalanpalveluksissa ja muissa tapahtumissa.

Pääsiäisenä kuljetaan surun kautta riemuun. Pääsiäiskuva on Mari Ahokoivun käsialaa.

Hiljaisen viikon kautta kuljetaan kohti pääsiäistä, kirkkovuoden suurinta juhlaa. Kaikki pääsiäisen messut, jumalanpalvelukset ja muut tapahtumat löytyvät Oulun ev.lut. seurakuntien nettisivuilta osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/paasiainen.

Yhteisen pöydän ääressä

Pääsiäiseen kuuluu myös yhdessä syöminen. Haukiputaan seurakuntakeskuksessa, Karjasillan kirkossa  ja Puolivälinkankaalla Pyhän Tuomaan kirkossa on tarjolla pääsiäisateria lauantaina 31.3. kello 23 alkavan pääsiäisyön messun jälkeen. Ylikiimingin kirkon klo 23 alkavan pääsiäisyön messun jälkeen tarjotaan iltapala seurakuntatalolla. Oulun tuomiokirkon pääsiäispäivän 1.4. kello 10 messun jälkeen kaikki ovat tervetulleita pääsiäisbrunssille Keskustan seurakuntataloon. Myös Oulujoen kirkon pääsiäispäivän 1.4. klo 10 messun jälkeen tarjotaan pääsiäisbrunssi Oulujoen pappilassa.

Toisena pääsiäispäivänä maanantaina 2.4. kello 10 Haukiputaan seurakuntakeskuksessa järjestetään Pääsiäisilon perhekirkko, jonka jälkeen voi jäädä yhteiselle aterialle.

Hiljaisen viikon surun kautta pääsiäisaamun riemuun

Kiirastorstaina 29.3. kaikissa Oulun seitsemässä seurakunnassa nautitaan Jeesuksen asettaman viimeisen aterian kunniaksi ehtoollista. Kiirastorstain iltakirkot alkavat kello 19 Oulun tuomiokirkossa, Tuiran, Oulunsalon, Karjasillan, Kastellin, Pyhän Andreaan, Oulujoen, Kiimingin, Ylikiimingin, Haukiputaan ja Pyhän Tuomaan kirkoissa sekä Pyhän Luukkaan ja Maikkulan kappeleissa.  Tuomiokirkossa on kiirastorstaina messu myös kello 14 ja lisäksi kello 18 on iltakirkot Yli-Iin kirkossa sekä viittomakielisenä Intiön seurakuntakodissa. Kiirastorstain iltakirkkojen päätteeksi alttari riisutaan ja puetaan pitkäperjantain mustaan.

Hiljaisen viikon perjantai 30.3. on pitkäperjantai, Jeesuksen kuolinpäivä. Kirkonkellot ja urut ovat tuolloin vaienneet eikä kynttilöitä sytytetä muiden pyhien tapaan. Pitkäperjantaina järjestetään sanajumalanpalveluksia sekä kello 15 alkavia Jeesuksen kuolinhetken rukoushetkiä ja hartauksia. Oulun tuomiokirkon pitkäperjantain sanajumalanpalvelus lähetetään Radio Pookin kautta kello 10.

Hiljainen lauantai eli lankalauantai 31.3. huipentuu pääsiäisyön messuun, jolloin kärsimys muuttuu suureksi riemuksi. Oulun ev.lut. seurakunnissa vietetään pääsiäisyön messuja kello 23 Oulun tuomiokirkossa, Karjasillan, Ylikiimingin ja Pyhän Tuomaan kirkoissa sekä Haukiputaan seurakuntakeskuksessa. Pyhän Tuomaan ja Karjasillan kirkoissa sekä Haukiputaan seurakuntakeskuksessa tarjotaan messun jälkeen pääsiäisyön ateria. Ylikiimingin kirkon klo 23 alkavan pääsiäisyön messun jälkeen tarjotaan iltapala seurakuntatalolla.

Juhla jatkuu ensimmäisen ja toisen pääsiäispäivän jumalanpalveluksissa sunnuntaina 1.4. ja maanantaina 2.4. Oulun tuomiokirkon 1.4. kello 10 alkavan messun jälkeen on tarjolla brunssi Keskustan seurakuntatalossa. Brunssi tarjotaan 1.4. myös Oulujoen kirkon kello 10 alkavan messun jälkeen Oulujoen pappilassa. Haukiputaan kirkon pääsiäispäivänä 1.4. kello 10 alkava messu lähetetään Radio Dein kautta. Oulun tuomiokirkon messuun voi osallistua verkon välityksellä: www.virtuaalikirkko.fi.

Etenkin pikkuväelle suunnatut kirkkohetket järjestetään sunnuntaina 1.4. kello 12 Kaakkurissa Pyhän Andreaan kirkossa sekä maanantaina 2.4. kello 10 Haukiputaan seurakuntakeskuksessa ja kello 12 Pyhän Tuomaan kirkossa Puolivälinkankaalla. Haukiputaan perhekirkon jälkeen voi jäädä vielä yhteiselle aterialle seurakuntakeskukseen.

Kuva: Mari Ahokoivu
Tietoa pääsiäisestä ev.lut. kirkon valtakunnallisilla sivuilla.
Julkaistu 26.3.2018, päivitetty 28.3.2018 (ateriatiedot päivitettiin ajan tasalle ja Haukiputaan perhekirkon 2.4. kellonaika vaihdettiin oikeaksi)

2018-03-26 10:41:00.0