Avioliiton esteiden tutkinta onnistuu nyt verkossa

Kesähäitään suunnitteleva pariskunta voi tehdä avioliiton esteiden tutkinnan verkossa, kun aiemmin se vaati käyntiä kirkkoherranvirastossa tai pyynnön lähettämistä postitse.
banneri_kukat_THUMB.jpg

Suomen evankelis-luterilainen kirkko on avannut asiointipalvelun, jossa voi hoitaa avioliiton esteiden tutkinnan sähköisesti. Palvelu on tarkoitettu kaikille pareille, jotka haluavat saada vireille avioliiton esteiden tutkinnan.

Palvelu löytyy osoitteesta esteidentutkinta.fi.

Palvelu on käytettävissä verkossa joka päivä vuorokauden ympäri. Palvelun käyttäjä voi tunnistautua palvelussa pankkitunnuksien avulla, jolloin valtaosa tarvittavista liittyjän tiedosta saadaan suoraan väestötietojärjestelmästä.

Avioliiton esteiden tutkinnan tarkoitus on varmistaa, että avioliitolle ei ole lainmukaisia esteitä. Tällaisia esteitä ovat muun muassa alaikäisyys ja voimassa oleva avioliitto. Avioliitto ei myöskään ole sallittu läheisten sukulaisten kesken.

Palvelun käyttö edellyttää vähintään 18 vuoden ikää ja kotikuntaa Suomessa. Lisäksi käyttäjällä tulee olla pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Vähintään toisen kihlakumppanin pitää olla Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen.

Avioliiton esteiden tutkinta on mahdollista edelleen hoitaa myös asioimalla seurakunnassa tai lähettämällä pyynnön esteiden tutkinnasta postitse.

Esteiden tutkintaa täytyy pyytää viimeistään viikkoa ennen vihkipäivää. Jos toinen puolisoista on ulkomaalainen, esteiden selvittely voi kestää pidempään, jopa viikkoja. Esteettömyystodistus on voimassa neljä kuukautta todistuksen antamisesta.

Tue Mar 13 15:37:00 EET 2018