Lauri Nurkkalan sävellykset soivat Oulun tuomiokirkossa kolmen kuoron voimin

Lauantaina 17.3. kello 18 Oulun tuomiokirkossa kuullaan kanttori Lauri Nurkkalan musiikkia.

Lauri Nurkkala on tyylillisesti rohkea kirkkomuusikko

Soi taivas kiitostasi -konsertissa on mukana kolme oululaista kuoroa: Cantio Laudis Olli Heikkilän johdolla sekä  Gaudiate ja Oulun tuomiokirkon kamarikuoro, joita johtaa Lauri-Kalle Kallunki.  Lisäksi konsertissa kuullaan suurkuoroa, jossa on näiden kolmen kuoron lisäksi mukana kanttoreita eri puolilta Pohjanmaata.  Solisteina esiintyvät sopraano Henna-Mari Sivula, baritoni Markku Liukkonen sekä urkurit Raakel Pöyhtäri ja Ismo Hintsala

Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Mukaan pääsee myös verkon kautta osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi. Konsertin järjestelyistä vastaavat Lauri Nurkkalan muusikkoystävät, jotka haluavat juhlia Laurin sävellystyötä konsertin merkeissä.

Lauri Nurkkala on tyylillisesti rohkea kirkkomuusikko

Kirkkomuusikon ura oli Lauri Nurkkalan haave jo pikkupoikana. Hänen tiensä kulki Suomen ensimmäisiltä musiikkiluokilta Sibelius-Akatemiaan, josta hän valmistui kanttoriksi vuonna 1980. Vuonna 1981 hän sai viran Oulujoen seurakunnasta. Päävirkansa ohella Lauri Nurkkala on opettanut urkuimprovisaatiota Oulun konservatorion ja Oulun ammattikorkeakoulun kirkkomusiikkikoulutuksessa. Director cantus arvonimen hän sai vuonna 2008.

Musiikin säveltäminen ja sovittaminen on ollut Nurkkalalle ominta ja luontevinta alaa. Hän on tehnyt kuorosovituksia muun muassa Oskar Merikannon ja Ilmari Hannikaisen tunnetuista yksinlaulusävelmistä ja toiminut yhteistyössä esimerkiksi Candomino-kuoron kanssa.

Nurkkala on tyylillisesti rohkea kirkkomuusikko, joka nauttii voidessaan kokeilla sovitusideoitaan erilaisilla kokoonpanoilla. Sovitustyössä hän on pyrkinyt tyyliin, jossa kuuluu tinkimätön musiikillinen linja sekä kehittyminen yhä persoonallisempaan sävelkieleen. Nurkkalan johtaman Gaudiate-kuoron ohjelmistossa on paljon hänen sovittamiaan kuorolauluja.

Julkaistu 13.3.2018

Tue Mar 13 14:52:00 EET 2018